
In een tijd waarin elektrische auto’s nog nauwelijks politiek of maatschappelijk werden gepusht, zette Nissan in 2010 een gedurfde stap met de eerste LEAF. Als betaalbare, praktische en betrouwbare EV bewees dit model dat elektrisch rijden niet alleen haalbaar, maar ook comfortabel en functioneel kon zijn. Je zou haast vergeten dat deze pionier ooit in een nichemarkt opereerde.
Vijftien jaar later zet Nissan die traditie verder met de derde generatie LEAF. Die is moderner, geconnecteerder en efficiënter dan ooit. Een model dat niet alleen de particuliere maar vooral ook de bedrijfswagenmarkt moet verleiden.
Eerste indrukken

De nieuwe LEAF oogt stoer en gestroomlijnder dan zijn voorganger. Met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,25 en een volledig vlakke onderkant scoort hij uitstekend op aerodynamica. Zijn lengte van 4,35 meter maakt hem 14 centimeter korter dan het vorige model, maar vanbinnen merk je daar nauwelijks iets van.

Zij die aan de lange kant zijn vinden voldoende beenruimte, maar hun knieën kunnen af en toe de harde middenconsole raken. Achterin is de teen- en hoofdruimte beperkt, zoals standaard in ongeveer elke SUV-coupé. Ook typisch is de hoge zitpositie die een uitstekend overzicht op de weg biedt.

De LEAF combineert premiumafwerking — pianolak, gerecycleerde stoffen en zachte oppervlakken — met harder plastic. Het dashboard oogt modern en minimalistisch, maar de grote vierkante knoppen voor P, R, N en D in de zwevende middenconsole trekken onvermijdelijk de aandacht. Ze vervangen de klassieke hendel of draaiknop en doen denken aan de grote toetsen van gsm’s voor senioren. Hoewel esthetisch niet de meest elegante keuze, zijn ze praktisch en zelfs met winterhandschoenen goed te bedienen.

De bagageruimte is door de aflopende achterkant minder praktisch. Met de achterbank rechtop past 437 liter, met neergeklapte achterbank groeit de capaciteit tot 1.052 liter. Een ‘frunk’ ontbreekt — kabels kan je onder de valse bodem in de koffer kwijt.

Technologie en connectiviteit
De nieuwe LEAF scoort hoog qua connectiviteit. Een HUD en twee 14,3-inch schermen tonen navigatie, media en realtime voertuigdata. Google Maps is geoptimaliseerd voor EV-gebruik, inclusief routeplanning die rekening houdt met laadpunten en batterijvoorverwarming voor maximale efficiëntie.
Apple CarPlay en Android Auto zijn sowieso geïntegreerd en dus standaard aanwezig. Ook het 3D Around View Monitor-systeem zit op elk exemplaar, waardoor iedere bestuurder kan rekenen op een virtueel 360°-beeld van de omgeving — handig bij parkeren of complexe manoeuvres. En voor wie het stuur niet wil loslaten: de Google Assistant reageert op een breed scala aan commando’s voor muziek, navigatie, en nog veel meer.

De LEAF is ook sterk personaliseerbaar. Zijn uitgebreid aantal instellingen kan aanvankelijk wat overweldigend zijn, vooral voor wie iets specifieks zoekt, maar laat de gebruiker toe de auto volledig naar eigen voorkeur af te stemmen. Ons testmodel had Bose-luidsprekers in de hoofdsteunen, zodat de stem van de navigatie niet via de deuren klonk. Apart.

Prestaties en efficiëntie
Nissan verkoopt de nieuwe LEAF in combinatie met een van twee batterijpakketten: 52 kWh en 75 kWh, beide nettowaarden. Volgens de WLTP-cyclus halen ze respectievelijk 440 km en 622 km rijbereik. Tijdens onze testrit, met drie volwassenen aan boord, gemengde rijomstandigheden en een buitentemperatuur van 11°C, noteerden we een verbruik van net over 15 kWh/100 km, dicht bij het officiële gemiddelde van 13,8 kWh/100 km.

Met een 11 kW AC-lader duurt het opladen van de 52 kWh-batterij circa 6 uur, terwijl de 75 kWh-versie ongeveer een uur extra vraagt. DC-laden gaat aanzienlijk sneller: de instapper laat tot 105 kW toe, die met 75 kWh maximaal 150 kW, en van 20 tot 80% lukt bij allebei in minder dan 30 minuten. Een halfuur DC-laden levert volgens Nissan tot 420 km rijbereik terug met de grootste accu.
Comfortabel ingesteld
Het CMF-EV-onderstel leent de LEAF van onder meer de Nissan Ariya. Het zorgt voor een stabiele en comfortabele rit. Putten en hobbels worden uitstekend geabsorbeerd, ondanks de standaard 19-inch wielen. De besturing voelt best zwaar aan, maar blijft precies en aangenaam.

De acceleratie van de 75 kWh-versie met 217 pk en 355 Nm koppel verloopt zonder meer vlot. Het spurtje van 0-100 km/u neemt 7,6 seconden in beslag, de topsnelheid is om economische redenen begrensd op 160 km/u. Zijn trekvermogen van 975 kg volstaat voor lichte aanhangers of kleine caravans — voor extra transport kan een dak- of achterdrager worden gebruikt.
Rijhulpsystemen
Het e-Pedal Step-systeem van de nieuwe LEAF maakt regeneratief remmen mogelijk en vervangt een groot deel van het klassieke remwerk. Voor een volledige stop moet nog altijd het rempedaal worden ingeduwd. Switchen tussen de vier niveaus van regeneratief remmen doe je via de peddels aan het stuur, die dus niet dienen om te schakelen. Het Intelligent Distance Control-systeem houdt automatisch een veilige afstand aan.

Onze testwagen had ook ProPILOT Assist met Navi-Link, dat adaptieve cruisecontrol combineert met stuurhulp. Het systeem houdt rekening met snelheidsbeperkingen, vertraagt automatisch voor bochten en past de snelheid aan op basis van realtime verkeersinformatie. Dat verhoogt comfort en veiligheid, vooral op lange ritten of drukke snelwegen en op voorwaarde dat alles up-to-date is uiteraard.
De LEAF als energiebron
Eén van de paradepaardjes van de LEAF is Vehicle-to-Load (V2L) met een vermogen van 3,6 kW, waardoor hij een mobiele energiebron wordt. Via een ingebouwd stopcontact en interne omvormer wordt de batterij-DC omgezet in AC voor standaard huishoudelijke apparaten. Tot 1.500 watt kan tegelijk geleverd worden.
Met Vehicle-to-Home (V2H) laat deze Nissan zich aan een woning koppelen om bij tijdelijke stroomonderbreking essentiële apparaten van elektriciteit te voorzien. Het Home Energy Management System (HEMS) met artificiële intelligentie laat zonnepanelen en batterij optimaal samenwerken, terwijl het Energy Storage System (ESS) residentiële of commerciële gebouwen kan voeden of piekbelasting kan opvangen.
Daarnaast is de LEAF voorbereid op Vehicle-to-Grid (V2G), waardoor energie teruggeleverd kan worden aan het net — interessant voor bedrijven die hun energiebeheer willen optimaliseren.

Het vermogen van de Nissan LEAF-versie om via Vehicle-to-Load (V2L) of Vehicle-to-Grid (V2G) energie terug te leveren, is een opvallend pluspunt. Tegelijk verdient de Belgische context extra aandacht: in het Vlaamse Gewest zullen volledig elektrische voertuigen vanaf 2026 niet langer automatisch vrijgesteld zijn van de jaarlijkse belasting en krijgen nieuwe registraties een vaste inbreng van € 61,50 plus jaarlijkse wegbelasting, afhankelijk van het vermogen.
Hoewel de technische infrastructuur voor V2G in België al voorhanden of in ontwikkeling is, bevindt de grootschalige commerciële toepassing binnen bedrijfswagenparken zich nog in de pilot- en voorbereidingfase. Voor wagenparkbeheerders is het dus belangrijk om nu al proactief de laad-infrastructuur en energiebeheerfuncties mee te plannen — zodat ze klaar zijn zodra de markt, regelgeving en exploitatiemodellen volwassen worden.

Conclusie
De nieuwe Nissan LEAF kan opnieuw mee dankzij zijn combinatie van geavanceerde technologie, efficiënt energieverbruik en verhoogd rijbereik. Bovendien kan hij dienen als mobiele energiebron, een troef die twijfelaars over de streep kan trekken.
Belgische tarieven zijn nog niet bekend, maar in Nederland starten de richtprijzen bij € 36.000 voor de instapversie en € 41.000 voor de 75 kWh-uitvoering. Daarmee blijft de LEAF een toegankelijke, correct geprijsde EV die kan concurreren met modellen als de Hyundai Kona Electric of Renault Mégane E-Tech, terwijl hij een grotere autonomie biedt.

















Lees ook:
Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!
Selected FLEET Dealers
| CAR Avenue Waver | 1300 Waver |
| CAR Avenue Perwez | 1360 Perwez |
| CAR Avenue Nijvel | 1402 Nijvel |
| CAR Avenue Waterloo | 1410 Waterloo |
| Leo Peeters Vilvoorde | 1800 Vilvoorde |
| Leo Peeters Zaventem | 1932 Zaventem |
| GMS Store Antwerpen-Noord | 2030 Antwerpen |
| GMS Store Antwerpen-Zuid | 2630 Aartselaar |
| Leo Peeters Mechelen | 2800 Mechelen |
| GMS Store Leuven | 3020 Herent |
| Leo Peeters Keerbergen | 3140 Keerbergen |
| Leo Peeters Aarschot | 3200 Aarschot |
| GMS Store Sint-Truiden | 3800 Sint-Truiden |
| CAR Avenue Liège | 4020 Li |
| CAR Avenue Seraing | 4100 Seraing |
| Groupe MS Motor Nissan Namur | 5101 Erpent |
| Bouvy Motor | 6041 Gosselies |
| Auto.It Cuesmes | 7033 Mons |
| Auto.It Braine-le-Comte | 7090 Braine-le-Comte |
| GMS Store Brugge | 8000 Brugge |
| GMS Store Gent | 9050 Gent |
