Test Peugeot e-3008: premiumprijs, ook een premium ervaring?

De elektrische strategie bij Stellantis was lange tijd copy-paste. Dezelfde batterijen en elektromotoren overplanten van het ene model naar het andere. Tot nu. Want deze Peugeot e-3008 luidt een heel nieuwe fase in.

Dit is de Peugeot e-3008. Hij stond op de shortlist van de Auto van het Jaar en betekent een versnelling in het EV-verhaal bij Stellantis. Hij ligt op de nagelnieuwe STLA Medium-architectuur en hoewel hij later ook hybride afgeleiden krijgt, wordt hij eerst enkel als EV gelanceerd. En met een vanafprijs van zo goed als 50.000 euro zet het merk met de leeuw meteen hoog in.

Zijn nieuw platform betekent plaats voor nieuwe batterijen. Gedaan met de accu’s van een goeie 50 kWh, bij de andere wagens van Peugeot de norm, in de 3008 krijg je 73 kWh of zelfs een joekel van 98 kWh onderin de wagen gemonteerd, goed voor een autonomie van zo’n 700 km! De versie met kleinere batterij zou dan weer een goeie 500 km uit een volle accu kunnen puren. Laden doet de Peugeot e-3008 aan 11 kW aan een gewone laadpaal (optioneel 22 kW) en aan 160 kW wanneer je ‘m aan een snellader hangt. Bovendien beschikt de wagen over Vehicle to Load (V2L).

Meer afgelijnd

Wie de nieuwe e-3008 ziet, merkt uiteraard de algemene designlijnen op die het model al enige tijd volgt. Al omschrijft Peugeot deze generatie als “SUV-Fastback”, iets wat we meteen opmerken via het meer afgelijnde postuur van deze Fransman en zijn ietwat dalende daklijn. Al zijn wij vooral fan van zijn knappe 20 duims aerovelgen.

Ook aan binnenzijde steekt Peugeot zijn gekende elementen in een moderner jasje. Zo blijft het kleine stuurwiel van de partij – you love it or you hate it – net als de i-Toggles, een moderne herinterpretatie van de “pianotoetsen” uit de tweede generatie 3008. Dit kleine touchscreen bevat sneltoetsen naar de belangrijkste functies van het infotainmentscherm.

Over het algemeen kunnen we zeggen dat de Peugeot e-3008 echt wel een technologische indruk geeft, met knappe visuals op de schermen en de lichtstrip die van deur tot deur loopt als grote blikvangers. Enkel de wat hardere materialen in een aantal panelen, onder andere de deuren, zijn een kleine domper, al is de ruimte aan boord zeker correct, zowel vooraan, achteraan als in de koffer (512 liter).

Stille genieter

Eenmaal onderweg valt vooral de stilte op waarin de e-3008 zich verplaatst. Nauwelijks wind- of rolgeluid in de cabine. Het stuur is dan weer iets lichter dan in andere Peugeots, waardoor je je iets minder verbonden voelt met de voortrein, terwijl het zware gewicht van de batterij (de e-3008 weegt minstens 2,1 ton) ervoor zorgt dat de wagen lichtjes overhelt bij sneller bochtenwerk. Z’n afstelling werkt dan ook best in de steden, waar hij zijn gewicht beter kan verbergen.

Tot slot nog even melden dat Peugeot het regeneratief remmen via een knopje – de zogenaamde B-stand – eindelijk heeft vervangen door peddels achter het stuur, waardoor je tussen drie verschillende modi kan switchen. Een flinke verbetering!

Conclusie

De Peugeot e-3008 is een knappe wagen die technologisch helemaal mee is. De aandrijflijn is bovendien stil en zuinig. De beste rijderswagen is hij niet, maar alle andere vakjes vinkt hij wel moeiteloos af.

Foto’s Peugeot e-3008

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine