Test Toyota Corolla Cross: volgend segment afgekruist

Het SUV-offensief van Toyota is op kruissnelheid. Eerder dit jaar stelde het de Aygo X voor, maar ook C-HR, RAV4 en Highlander werden recent vernieuwd. Toch dachten de Japanners dat er nog plek was voor een extra model: maak kennis met de Toyota Corolla Cross, die voor Toyota het laatste vakje in de SUV line-up afkruist.

De Corolla Cross meet 4m46 en kruist daardoor de degens in het populaire C-SUV segment met onder meer de nieuwe Renault Austral, maar ook de Volkswagen Tiguan en de Nissan Qashqai resideren in dat segment. Best een zware markt dus, voor de Corolla Cross, die we eerder een RAV 3 vinden dan een opgehoogde Corolla. Eentje met zachtere, meer afgeronde lijnen, dat wel, maar de link met de grotere SUV valt makkelijk te trekken.

Al blijkt uit één blik op de technische specificaties dat Toyota niet enkel de naam Corolla gebruikt omdat het een sterk handelsmerk is: de Corolla Cros valt qua lengte tussen de hatchback en breakvariant en doet het met dezelfde motoren: een 1.8 of een 2 liter, die laatste met voor- of vierwielaandrijving.

Het is met de voorwielaandrijver met grootste longinhoud dat we het hinterland van Barcelona mochten doorkruisen. 197 pk blijkt meer dan genoeg om de Japanner op tempo te houden. Het onderstel is een goede mix van comfort en een vleugje sportiviteit, terwijl het stuur precies is. Maar ieder huisje heeft zijn kruisje en bij de Corolla Cross is dat auditief van soort. Wanneer de motor aan het werk moet, dringt het geluid immers vrij fel door tot in de cabine. Desalniettemin mogen we het blok ook een compliment geven: na enkele uren door de bergen, veelal in sportmodus, bleef het verbruik beperkt tot 5,7 liter, in de stad komt de 5 dus zeker in zicht!

Binnenin

Ook binnenin noteren we een minpunt, eentje dat we al aanhaalden bij de bZ4X. De Corolla staat immers vol met knoppen! Het stuur, de middenconsole, overal kan je wel op iets drukken. Ergonomisch verkiezen we vaak toetsen boven touchscreens, maar soms kan het ook gewoon too much zijn. Je kan soms enkele minuten het interieur doorkruisen op zoek naar de juiste knop.

De rest van het interieur geeft wel een kwalitatieve indruk. De materialen geven vooral een stevige, robuuste indruk. Het infotainmentscherm ging dan weer een forse stap vooruit en is gewoon wat je mag verwachten in een hedendaagse auto. Ook de koffer is met 433 liter conform het segment en praktisch ingericht, de achterbank ruim genoeg voor de meeste mensen, al zouden we de Corolla Cross nu niet uitkiezen om met 5 basketballers een wedstrijd op verplaatsing in pakweg Aarlen of Eupen te gaan spelen.

Conclusie

Hij is maar 7 centimeter langer dan de C-HR, maar de Corolla Cross moet vanwege zijn verschillend karakter geen interne concurrentie vrezen. De C-HR is een emotioneler model, de Cross bedient de ratio. Meer zit- en kofferruimte, praktischer ingericht, zuinig: op maat van een jong gezin. Een gezin dat in deze tijden ook het zuinige karakter van de Cross zal appreciëren, eerder dan een punt te maken van zijn soms … euhm … enthousiasme op vocaal vlak.

Foto’s Toyota Corolla Cross

#Auto #Tests

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

GCA Brussels 1030 Brussel
Telle Père Telle Fils 1050 Elsene
Toyota City Anderlecht 1070 Anderlecht
CAR Avenue Waver 1300 Waver
CAR Avenue Perwez 1360 Perwez
CAR Avenue Nijvel 1400 Nijvel
CAR Avenue Waterloo 1410 Waterloo
Hedin Automotive Sint-Pieters-Leeuw 1600 Sint-Pieters-Leeuw
Hedin Automotive Dilbeek 1703 Dilbeek
Toyota City Zaventem 1930 Zaventem
Hedin Automotive Turnhout 2300 Turnhout
Hedin Automotive Geel 2440 Geel
Garage Willy – Hybrid Testcenter 2550 Kontich
Automotive Mechelen 2800 Mechelen
Gégo Naninne 5100 Namur
Gégo Sombreffe 5140 Sombreffe
Vancayzeele Kortrijk 8500 Kortrijk
Vancayzeele Roeselare 8800 Roeselare
Vancayzeele Ieper 8900 Ieper
CIAC Toyota Gent 9050 Ledeberg
Garage Pieters 9190 Stekene
CIAC Toyota : Toyota Business Center 9300 Aalst
Toyota Boone 9940 Evergem
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending