Het SUV-offensief van Toyota is op kruissnelheid. Eerder dit jaar stelde het de Aygo X voor, maar ook C-HR, RAV4 en Highlander werden recent vernieuwd. Toch dachten de Japanners dat er nog plek was voor een extra model: maak kennis met de Toyota Corolla Cross, die voor Toyota het laatste vakje in de SUV line-up afkruist.
De Corolla Cross meet 4m46 en kruist daardoor de degens in het populaire C-SUV segment met onder meer de nieuwe Renault Austral, maar ook de Volkswagen Tiguan en de Nissan Qashqai resideren in dat segment. Best een zware markt dus, voor de Corolla Cross, die we eerder een RAV 3 vinden dan een opgehoogde Corolla. Eentje met zachtere, meer afgeronde lijnen, dat wel, maar de link met de grotere SUV valt makkelijk te trekken.
Al blijkt uit één blik op de technische specificaties dat Toyota niet enkel de naam Corolla gebruikt omdat het een sterk handelsmerk is: de Corolla Cros valt qua lengte tussen de hatchback en breakvariant en doet het met dezelfde motoren: een 1.8 of een 2 liter, die laatste met voor- of vierwielaandrijving.
Het is met de voorwielaandrijver met grootste longinhoud dat we het hinterland van Barcelona mochten doorkruisen. 197 pk blijkt meer dan genoeg om de Japanner op tempo te houden. Het onderstel is een goede mix van comfort en een vleugje sportiviteit, terwijl het stuur precies is. Maar ieder huisje heeft zijn kruisje en bij de Corolla Cross is dat auditief van soort. Wanneer de motor aan het werk moet, dringt het geluid immers vrij fel door tot in de cabine. Desalniettemin mogen we het blok ook een compliment geven: na enkele uren door de bergen, veelal in sportmodus, bleef het verbruik beperkt tot 5,7 liter, in de stad komt de 5 dus zeker in zicht!
Binnenin
Ook binnenin noteren we een minpunt, eentje dat we al aanhaalden bij de bZ4X. De Corolla staat immers vol met knoppen! Het stuur, de middenconsole, overal kan je wel op iets drukken. Ergonomisch verkiezen we vaak toetsen boven touchscreens, maar soms kan het ook gewoon too much zijn. Je kan soms enkele minuten het interieur doorkruisen op zoek naar de juiste knop.
De rest van het interieur geeft wel een kwalitatieve indruk. De materialen geven vooral een stevige, robuuste indruk. Het infotainmentscherm ging dan weer een forse stap vooruit en is gewoon wat je mag verwachten in een hedendaagse auto. Ook de koffer is met 433 liter conform het segment en praktisch ingericht, de achterbank ruim genoeg voor de meeste mensen, al zouden we de Corolla Cross nu niet uitkiezen om met 5 basketballers een wedstrijd op verplaatsing in pakweg Aarlen of Eupen te gaan spelen.
Conclusie
Hij is maar 7 centimeter langer dan de C-HR, maar de Corolla Cross moet vanwege zijn verschillend karakter geen interne concurrentie vrezen. De C-HR is een emotioneler model, de Cross bedient de ratio. Meer zit- en kofferruimte, praktischer ingericht, zuinig: op maat van een jong gezin. Een gezin dat in deze tijden ook het zuinige karakter van de Cross zal appreciëren, eerder dan een punt te maken van zijn soms … euhm … enthousiasme op vocaal vlak.