Test Zeekr X: New kid on the block

“Zeekr”. Wie het in Keulen hoort donderen bij het horen van deze merknaam, is niet alleen. Het Zweeds-Chinese merk dat onder de Geely-vlag opereert (Volvo, Polestar, Lotus, Lynk & Co,…) is officieel immers nog niet actief in ons land. Pas in 2025 of 2026 volgt de Belgische lancering. En toch is deze test niet alleen interessant voor wie (verre) toekomstmuziek wil horen.

De Zeekr X ligt immers op hetzelfde platform als de smart #1 die we eerder reden en de Volvo EX30 die zich binnenkort aan een bezoekje van de FLEET-redactie mag verwachten. Al speelt deze Zeekr X met een lengte van 4m44 wel een segment hoger mee dan voorgenoemde modellen. Het resultaat is dat ondergetekende alvast een beter ruimtegevoel heeft in dit model dan in de Volvo – al was het daar nu ook niet bepaald krap – en dat de koffer een stukje groter is, al is 363 liter nu niet bepaald een zee van ruimte te noemen.

Ruimte is dan ook niet de grootste zorg van Zeekr. Het merk wil zich van een plekje in het Geely-universum verzekeren dankzij een focus op technologie en een premiumgevoel. Achter de hoekige koplampen gaan immers Tesla-esque gadgets schuil zoals een verlichte B-stijl die aangeeft hoe lang je wagen nog moet laden of dat er een hond in de auto zit. Of de mogelijkheid om via een soort megafoon met de buitenwereld te communiceren. Om de deuren van buitenaf te openen, moet je letterlijk je hand in het koetswerk schuiven om op een aanraakgevoelig oppervlak te duwen. En mis je het geluid van die ouderwetse verbrandingsmotor? Dan kan deze stekkercrossover het geluid maken van een sportwagen met V8! Maar onze favoriet? De functie waarbij je de sfeerverlichting en de massagefunctie van de stoelen kunt laten werken op het ritme van de muziek die je speelt.

Kwalitatieve afwerking

Uiteraard wil deze X niet alleen de lolbroek uithangen. Met een head-updisplay en een 8.8-duims instrumtencluster voor je neus en een extra infotainmentscherm van 14,6 inch met knappe graphics, 13 luidsprekers van Yamaha en een kwalitatieve, knappe afwerking – kijk naar die lichtdetails in de deur! – zorgt deze Zweedse Chinees ervoor dat ook wie mentaal de kindertijd ontgroeid is, zijn gading in dit model weet te vinden.

Trouwens: met twee schermen en dertien speakers is de X rijkelijker gestoffeerd dan de Volvo EX30 Die kiest in de zoektocht naar een prijs ver onder de 40.000 euro voor een opstelling met één centraal scherm en enkel een soundbar voor het geluid. Hoe die combinatie het in de praktijk doet, lees je binnenkort op onze website. (Ter vergelijking: deze Zeekr X kost in Nederland zowat 45.000 euro, Belgische prijzen zijn niet bekend.)

Met de prijs in het achterhoofd is de EX30 ook beschikbaar met een kleinere batterij, maar de Zeekr X kiest al van bij de basisversie voor een exemplaar van 64 kWh. Die kan je koppelen aan motor op de achteras (272 pk) of aan een variant met vierwielaandrijving (428 pk). Laden kan voor beide versies aan maximaal 22 kW aan laadpalen met wisselstroom en aan 150 kW bij snelladers.

Rijden en rijbereik

De achterwielaangedreven versie heeft een opgegeven rijbereik van 440 km, die gulzigere vierwielaandrijver zingt het in theorie 400 km uit. Het is ook die laatste variant die we “in het echte leven” mochten testen. Op de Zweedse buitenwegen

Bovendien getuigt de Zeekr X van een volwassen rijgedrag, met een ophanging die een mooie mix vindt tussen sportief en comfortabel, maar een naar ons oordeel iets te licht stuurgevoel en toch wel wat windgeruis aan hogere snelheid. De ingenieurs ter plaatse benadrukten dat het hier om preproductiemodellen gaat, benieuwd of dit nog aanwezig zal zijn wanneer de wagens in 2025 of 2026 bij ons te koop worden aangeboden.

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine