De kleinste SUV van Volvo is deze EX30. Een kleine wagen met grote ambities… en ook enkele belangrijke “kleine” details. Wij mochten erbij zijn bij zijn onthulling in Milaan op een dag waar de Zweedse autobouwer de hele tijd met perspectief speelde.
Slechts een goeie 4m20 meet de nieuwe Volvo EX30, die alleen in elektrische vorm wordt gebouwd. “Elektrificatie heeft ons toegestaan af te zakken naar dit segment”, hoorden we tijdens de een interview met Bjorn Anwall, Chief Commercial Officer van het merk. “Hoe klein een wagen ook is, we willen er altijd een echte Volvo van maken. En dankzij elektrificatie krijg je wagens met een grotere wielbasis, waardoor we veel comfortfuncties in de wagen kwijt kunnen en hem tegelijkertijd compact kunnen houden.”
Meteen valt ook op hoe ingenieus Volvo de EX30 in elkaar heeft gestoken. Geen grote geludinstallatie, maar één soundbar op het dashboard. Minder gewicht en vooral meer plaats in de deuren voor opbergvakken. En het handschoenenkastje, dat zit gewoon centraal, in de ruimte die wint ten opzichte van een grote verbrandingsmotor. Zo creëer je meer beenruimte en kan je het model opnieuw compacter maken.
Maar het opvallendste aan de EX30 is dat er slechts één scherm in het interieur te vinden, centraal, waar alles mee bediend wordt én waar je onder meer snelheid en range op afleest. Goedkoper dan twee schermen en je gebruikt minder zeldzame materialen. Wij zijn alvast benieuwd om uit te testen of dit systeem ook ergonomisch steek houdt, want de EX30 krijgt ook geen head-up display. Het scherm past trouwens zijn knoppen aan aan de rijsituatie, zo toont het de parkeercamera bij lage snelheden en de knop om de koffer te openen wanneer je stilstaat. Bovendien heb je een kalmtemodus waarin enkel de meest essentiële info wordt geprojecteerd en verschillende interieursferen gebaseerd op bekende Scandinavische natuurfenomenen zoals het Noorderlicht of Midzomer.
Duurzaamheid
Volvo wil deze wagen zo duurzaam mogelijk bouwen en heeft de ambitie om tegen 2040 klimaatneutraal auto’s in elkaar te schroeven. De weg is nog lang, maar deze EX30 heeft alvast een ecologische voetafdruk die 25% kleiner is dan de elektrische XC40 en C40.
Bovendien heb je twee interieuropties met vegan inrichting en gebruik van gerecycleerde materialen, van verwerkte jeans op het dashboard tot vloermatten die ooit visnetten waren. En Volvo zou Volvo niet zijn zonder oog op veiligheid: de EX30 krijgt technologie aan boord die via een boodschap en geluid waarschuwt wanneer een fietser komt aangereden en je je deur wilt openen.
2 batterijen, 2 aandrijflijnen
Maar terug naar het duurzaamheidsproject: duurzaam betekent ook net genoeg materiaal gebruiken als nodig, geen overdaad. Daarom beschikt de Volvo EX30 over twee mogelijke accu’s en twee aandrijflijnen: achterwiel- en vierwielaandrijving. Concreet levert dat drie mogelijke combinaties op, waarbij je uiteraard kiest voor de juiste voor jouw rijprofiel:
- Single Motor: 272 pk, achterwielaandrijving, 51 kWh accu, tot 134 kW snelladen en tot 344 km actieradius
- Single Motor Extended Range: 272 pk, achterwielaandrijving, 69 kWh accu, tot 153 kW snelladen en tot 480 km actieradius
- Twin Motor Performance: 428 pk, vierwielaandrijving, 69 kWh accu, tot 153 kW snelladen en tot 460 km actieradius
De Twin Motor is trouwens de snelste Volvo die je kan kopen, met een acceleratie naar 100 km/u in 3,6 seconden! En dankzij zijn focus op compactheid, de juiste batterij en gerecycleerde materialen kan Volvo de wagen aanbieden aan een vanafprijs van zo’n 38.000 euro! Wij zijn benieuwd of de opvallende keuzes van het merk ook in de praktijk steek houden. De perstesten worden verwacht na de zomer, de eerste leveringen van de auto starten begin 2024 maar je kan hem wel nu al bestellen.
We mochten bij zijn voorstelling in Milaan ook een video maken met de Volvo EX30. Het resultaat daarvan zie je binnenkort in onze EV Overview.