Test smart #1 Brabus: David met de vuisten van Goliath

Het gaat hard voor smart: het merk is maar net heropgestart en het tart al met de wetten van de fysica. Huistuner Brabus ging immers aan de slag met de smart #1.

Brabus is natuurlijk gekend voor zijn opvallende interpretaties van Mercedessen en smarts, waar het koolstofvezel weelderig tiert, net als de spoilers en uitgebouwde bumperwerk. Maar niet op de #1. Die krijgt wel een iets grotere spoiler, rode accenten in de grille en kleine wijzigingen in de bumper, specifieke velgdesigns en een herziene ophanging. Uiteraard heb je ook de nodige Brabuslogo’s op het koetswerk en in het interieur, onder meer op de knappe sportstoelen, maar de #1 is desalniettemin één van de bravere Brabussen die je vandaag ziet rondrijden.

Ook de poppende, knetterende uitlaten van Brabus vinden we hier uiteraard niet terug, want de #1 zoemt als eender welke andere stekkerwagen. Maar laat je daar niet door misleiden. Deze #1 krijgt immers een extra motor op de vooras, waardoor hij 428 pk naar zijn vier wielen kan sturen, meer dan de krachtigste Polestar 2. Het resultaat is een zinderende acceleratie, binnen 3,9 seconden wordt je naar de 100 km/u geslingerd. Daarmee kan hij gelijke tred houden met een BMW i4 M50! De smart mag er dan wel uitzien als David, weliswaar met sportschoenen aan, uithalen kan hij weldegelijk als Goliath.

Publiekslieveling

Het hoeft dan ook geen betoog dat deze #1 Brabus loeihard kan uithalen, vooral met een directe stoot of uppercut. Ga je voor een gehoekte slag – lees: hevig accelereren uit een bocht – dan is de wagen soms wat zoekende om het vele vermogen kwijt te geraken. Bruskeer je hem helemaal met een flinke stoot gas, dan merk je zelfs een tikje overstuur op. Het eerste is iets minder leuk in een bokskamp, het tweede is dan weer een fijne troef wanneer je het publiek wil vermaken.

De smart #1 Brabus heeft dus flink wat wapens in huis om een publiekslieveling te worden. Een relatief subtiele pocket rocket die er in de sprint naar 100 een Porsche 911 Carrera, Bentley Continental of Aston Martin DBX kan opleggen.

Spreken met de vos

Het interieur is bijna 1 op 1 overgenomen van de gewone #1, al krijg je op de Brabus wel knappe sportstoelen en een laagje alcantara over het stuur. Blikvanger is ook hier dus het 12,8 inch-infotainmentscherm op de middenconsole. Visueel is dat geweldig knap en snel werkend. Ondergetekende is ook fan van de interface, met veel kleuren en de vos als avatar, het is duidelijk dat de vormgeving werd verzorgd door een bedrijf dat zijn strepen verdiende in de gamingindustrie, maar ergonomisch zijn er wat mankementjes. Er zijn immers geen fysieke knoppen, waardoor je zelfs in het menu moet gaan scrollen om de stand van de spiegels aan te passen. Dat kan toch vlotter?

Wel een pluim voor de puike spraakassistent, die tot heel veel in staat is, zelfs het raam openen aan de kant vanwaar de vraag gesteld wordt. Verder in het interieur merken we wel wat harde plastics, weliswaar stijlvol ingekleed, waardoor het merk er eigenlijk wel mee weg lijkt te komen.

Conclusie

Hij is niet foutloos, maar heeft wel een eigen karakter, de smart #1. Een leuke, sportieve wagen die het merk meteen de nodige attitude meegeeft. Bovendien is hij ook geloofwaardig als EV, met een autonomie van 400 km, 22 kW AC laden en tot 150 kW laadvermogen aan een snellader.

De test met de reguliere smart #1 kan je lezen in de volgende editie van het magazine FLEET. Klik hier om je gratis te abonneren.

Galerij

#Auto #Tests

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Mannès 1160 Auderghem
Hedin Automotive Antwerpen Centrum 2140 Antwerpen
CentrEtoile 4500 Huy
Hedin Automotive Aalst 9320 Aalst
Hedin Automotive Sint-Martens-Latem 9830 Sint-Martens-Latem
FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV EV Overview
Trending