Brusselse regering komt met twee alternatieven voor bedrijfswagen

 

Enkele weken terug kwamen de Brusselse minister van milieu Céline Fremault (cdH) en Pascal Smet (sp.a – Mobiliteit) al op de proppen met een voorstel om bedrijven met meer dan 100 werknemers te verplichten iets aan de mobiliteit van hun werknemers te doen. Grosso modo kwam het er op neer dat die bedrijven hun werknemers bovenop hun bedrijfswagen een fiets of een abonnement op het openbaar vervoer moesten aanbieden.

De Brusselse werkgevers waren niet echt onder de indruk en reageerden als volgt:  Deze maatregel zal het mobiliteitsprobleem in Brussel niet oplossen. Het is een eenzijdige maatregel die een bijkomende sociale last creëert voor de Brusselse ondernemers waarvoor de Brusselse Regering zelfs niet bevoegd is, want federale materie. Wij benadrukken al twee jaar dat de verkeerscongestie één van de belangrijkste redenen is waarom bedrijven een delokalisatie uit Brussel overwegen en pleiten al lang voor concrete oplossingen. De gebrekkige infrastructuur moet worden aangepakt: een performant openbaar vervoer, de realisatie van transitparkings, de uitbouw van de Gewestelijke fietsroutes, het volledig operationeel zijn van het S-net, de realisatie van een intelligente kilometerheffing, …” aldus Olivier Willocx, Gedelegeerd Bestuurder BECI (Kamer van Koophandel & Verbond van Ondernemingen te Brussel).

Van “extra” maar “alternatieven”

Die commentaren zijn alvast niet in dovemansoren gevallen bij beide ministers. Ze hebben hun voorstel bijgespijkerd en nu is mesprake meer sprake van alternatieven. En die zien er als volgt uit:

  • Ofwel een minder dure bedrijfswagen gecombineerd met abonnement openbaar vervoer OF een fiets
  • Een mobiliteitspakket (abonnement op een fiets – of autodeelservice, taxicheques, etc.)

Dit voorstel is eigenlijk de nieuwste versie van het vervoersplan dat bedrijven in Brussel met meer dan 100 werknemers moeten voorleggen. De Brusselse regering moet dit in principe om de drie jaar vernieuwen.

De bedrijven die onder deze maatregel vallen hebben tot 30 juni om de mobiliteit van hun werknemers in kaart te brengen. Hun eigenlijke vervoersplan moeten ze dan tegen 1 januari 2018 indienen.

Ondertussen blijft het bij de Federale regering stil rond het mobiliteitsbudget.