Long term test Nissan X-Trail: op het juiste spoor

DSC_0068-optimized

De Nissan X-Trail is nu al een tijdje op de redactie en gaat vlot van hand tot hand. We serveren u de optelsom van de verschillende meningen.

Laten we voor de verandering eens starten met de minpunten van de X-Trail. Niet dat die onoverkomelijk zijn, de meeste zijn eerder eigen aan het concept. De X-Trail is groot en biedt massa’s binnenruimte … maar daar staat tegenover dat deze kanjer niet meteen de ideale kompaan is als je dikwijls de stadscentra frequenteert. Hij heeft dan wel een batterij cameraatjes die je rondom een helikopterview  geven maar in krappe parkeergarages blijft manoeuvreren een uitdaging. Voorts is het ons opgevallen dat de forse A-stijl links vooraan een knoert van een dode hoek creëert. Naar achter toe ben je gedekt door de Blind Spot Warning. Nog op de minzijde hoort het interieurgeluid, dat bij  hoge snelheden al te nadrukkelijk het interieur binnendringt. Ten slotte, en dat werd door meerdere testchauffeurs opgemerkt, (des)activeer je soms ongewild de lichten terwijl je de richtingaanwijzers bedient.

Rijden

Maar er is ook (veel) goed nieuws … dat van start gaat in het motorcompartiment. Een 1.6 dCi-diesel van 130 pk voor een forse SUV die droog anderhalve ton aan de haak weegt … het zorgde bij aanvang van de test niet meteen voor vreugdetaferelen. Maar ons scepticisme moest al snel baan ruimen voor een – zij het gematigd – enthousiasme. Zonder een echte krachpatser te zijn, slaat deze X-Trail bij de hernemingen en acceleraties geen mal figuur met de soepele 1.6 l in het vooronder. Het gemiddeld verbuik van 6,7 l/100 is voor een voertuig van deze omvang en gewicht een perfect normaal cijfer.

Deze X-Trail heeft inschakelbare vierwielaandrijving en daarom catalogeren we hem ook als een SUV en niet als een crossover. Hoewel we de afgelopen maanden 90% van de tijd in 4×2 reden, bleek de 4×4 toch wel handig bij nat weer om de grip wat te verhogen. Ondanks zijn hoge gestalte weet de X-Trail trouwens te charmeren met een meer dan gezonde wegligging zonder dat er op comfort wordt ingeboet. Samen met de hoge zitpositie en de royale binnenruimte is de X-Trail dankzij de optelsom van al deze kwaliteiten een zeer aangename reisgezel.

Comfort-items

In deze Tekna-uitvoering beschik je over heel wat comfortitems, zoals de elektrische achterklep en het keyless entry system. Allemaal niet strikt noodzakelijk, maar wel die kleine touch die ervoor zorgt dat we de Nissan X-Trail appreciëren.

Besluit

De Nissan X-Trail is een mooie aanvulling op de populaire Qashqai. Met zijn extra ruimte en hoge zitpositie de ideale Kompaan voor iedereen die graag royaal achter het stuur zit. Met een uitstoot van 133 g CO2/km is hij voor 75% fiscaal aftrekbaar en onze Tekna-versie heeft een catalogusprijs van 34.790 (BTW incl.). Dat is behoorlijk veel SUV voor een strakke prijs!

Plus

  • Ruimte
  • Motor en inschakelbare 4×4 aandrijving
  • Leuke comfortitems

Min

  • Dode hoek links vooraan
  • Windgeruis
  • Ongewild activeren lichten