Net als zijn tweelingbroertjes bij Volvo, de C40 en XC40, krijgt de Polestar 2 een facelift. De nadruk ligt daarbij eerder bij een technologische dan bij een visuele update.
Logisch ook, de Chinees-Zweedse wagen ziet er nog altijd bijdetijds uit. Op een vernieuwde voorbumper na, ga je dan ook weinig nieuws zien aan dit model. Het grootste minpunt van de Polestar 2 was dan ook vooral het verbruik, dat in bepaalde omstandigheden vrij hoog was. Dankzij een nieuwe motor – voor het eerst achterwielaandrijving! – moet daar nu verandering in komen.
Polestar heeft de actieradius, efficiëntie en prestaties van Polestar 2 verbeterd en tegelijkertijd zijn ecologische voetafdruk verkleind als onderdeel van de reeks belangrijke updates voor modeljaar 2024. De Polestar 2 kan nu tot 22% verder rijden, gebruikt tot 9% minder energie en kan tot 34% sneller opladen dankzij hardware-upgrades zoals grotere batterijen en nieuwe motoren.
Ecologische voetafdruk naar beneden
De ‘Long Range Single Motor’ is nu gecertificeerd voor maximaal 654 km WLTP en de maximale DC-laadsnelheid is nu 205 kW voor versies met een nieuwe 82 kWh batterij. De nieuwe motoren zijn efficiënter en hebben een achterwielaandrijving voor versies met één motor en een transmissie achteraan. De Polestar 2 ‘Long Range Dual Motor’ biedt nog meer trekkracht en stabiliteit, waarbij de vermogensafgifte profiteert van de gewichtsverplaatsing over de aangedreven wielen.
Sinds de leveringen van Polestar 2 in 2020 begonnen, is de koolstofvoetafdruk van wieg tot fabriekspoort (cradle-to-gate) voortdurend verminderd. Het resultaat is een totale CO2e-besparing van 12%, wat neerkomt op 3 ton per wagen in 3 jaar. Enkele van de factoren die hieraan hebben bijgedragen zijn: het gebruik van koolstofarm aluminium in wielen en de accubak, de overstap naar hernieuwbare elektriciteit in de fabriek, maar ook een verbeterde chemische samenstelling van de accu voor modeljaar ’24.
#Auto