Speed pedelec, bromfiets en snelle elektrisch ondersteunde fiets: drie vervoersmodi die dicht bij elkaar liggen, maar met verschillende regels. Soms worden ze echter in dezelfde categorie ingedeeld. Dit is het geval voor speed pedelec (tot 45 km/u) en bromfietsen van de klasse B. Er bestaat dan ook geen twijfel over het feit dat de regels best geüniformiseerd worden …
Helm
Een bestuurder van een speed pedelec of een bromfiets hebben niet dezelfde verplichtingen op het gebied van helmen.
Bestuurders van bromfietsen van klasse A zijn verplicht een goedgekeurde valhelm te dragen. Idem voor bromfietsers uit de B-klasse.
Gebruikers van snelle elektrische fietsen met een topsnelheid van maximaal 25 kilometer per uur worden alleen geadviseerd om een fietshelm te dragen.
Voor bestuurders van speed pedelecs is er wel een valhelmverplichting, maar zij mogen een lichtere fietshelm met bescherming van de slapen dragen.
Verzekering
Bromfietsers klasse A en B zijn verplicht om een verzekering af te sluiten.
Voor elektrisch ondersteunde fietsen (tot 45 km/u) bestaat deze verplichting alleen als de elektromotor ook autonoom kan werken. Zonder te trappen, dus.
Leeftijd
Tot slot speelt ook de leeftijd een rol.
U moet minimaal 16 jaar oud zijn om een klasse A of B bromfiets te besturen. Hetzelfde geldt voor speed pedelecs. In sommige landen is deze leeftijd wel verlaagd naar 15 jaar.
Voor elektrisch ondersteunde fietsen met een vermogen van minder dan 250 Watt geldt geen leeftijdsgrens.
Wind in de rug voor de speed pedelecs
Het zijn opmerkelijke cijfers van FEBIAC: de verkoop van bromfietsen van klasse A en B is in de eerste zeven maanden van het jaar met 47,5% gestegen.
Deze groei is vooral te zien bij speed pedelecs (snelle fietsen met elektrische ondersteuning).
In de top 10 van de inschrijvingen staan zeven merken van elektrische fietsen – Stromer op kop. Het succes van speed pedelecs is mede te danken aan de aangeboden leaseformules.
Toch speelt “de “klassieke” bromfiets nog steeds zijn rol, althans voor het lange woon-werkverkeer in de stad of tussen steden en buiten de bebouwde kom”, zo wordt benadrukt door FEBIAC.
Volgens haar leden “kiest een groot deel van de bevolking voor een manier van reizen zonder te trappen. Dit ondanks de maatregelen die de overheid neemt om het fietsen om gezondheidsredenen te stimuleren. Daarnaast zijn er mensen die denken dat ze nog steeds zweterig op hun bestemming aankomen door een elektrische fiets te gebruiken. Ze zullen immers nog altijd zelf moeten trappen.”
Ook een groei voor de elektrische bromfiets
Kopers van een bromfiets hebben de keuze tussen modellen met een benzinemotor en een elektrische aandrijflijn.
De meerderheid van de bromfietsen behoren nog steeds tot het eerste type. Het aantal elektrische bromfietsen neemt echter toe.
Vooral in Vlaanderen dan! Dit is ook te danken aan de positieve houding van de autoriteiten ten opzichte van van elektrische voertuigen.
Sinds dit jaar is de registratie van een voertuig van dit type er gratis. En sinds 15 april kent de Vlaamse overheid ook een bonus toe ter waarde van 25% van de aankoopprijs. Met een plafond van 1.500 euro.
#Mobiliteit