Covid-19: meer auto’s na de crisis? De Chinezen alvast wel …

Het onderzoeksbureau Ipsos heeft onlangs een enquête gedaan bij Chinese consumenten over hun aankoopgedrag na de Coronacrisis. Wat blijkt? Openbaar vervoer valt in ongenade … ten voordele van de auto.

Zo’n 72% van de Chinezen die in de regio’s wonen die het hardst door het coronavirus werd getroffen en die geen auto bezitten, willen er een kopen. Twee derden van hen is zelfs van plan dit binnen zes maanden te doen.

Waarom deze plotse aantrekkingskracht van auto’s? 48% zegt behoefte te hebben aan vrijheid. 25% antwoordt dat de auto hen in staat zou stellen zich niet te laten beperken in hun bewegingen. Maar, wat nog opvallender is, voor 77% van deze toekomstige kopers stelt de auto hen in staat om besmetting via het openbaar vervoer te voorkomen.

De zoektocht naar informatie is digitaal

Die behoefte om de sociale interactie te beperken, merkt men ook aan de manier waarop consumenten informatie zoeken.

Toekomstige kopers van een eerste auto gebruiken nu 67% meer de online applicaties van de automobielsector. De websites van constructeurs en dealers laten een stijging optekenen van 63% en bij hun social media kanalen is er een stijging van 57%.

Bijna 8 op de 10 potentiële kopers geven de voorkeur aan een tvoertuig dat thuis bij hen afgeleverd wordt om te testen .

“Gezondheidsopties”

Uit het onderzoek van Ipsos blijkt ook dat de opties die de gezondheid beschermen ook een hoge vlucht kennen. Die worden nu belangrijker dan zaken zoals de prijs, de kwaliteit, de veiligheid, het vermogen, de look of het prestige van het merk of model.

Dit zijn de zes opties die de Chinezen het meest vragen in de nasleep van de Coronacrisis:

  1. Airco met antibacteriële filter (51%)
  2. Interieur met antibacteriële materialen (49%
  3. Systemen die de gezondheid van de inzittenden monitoren (42%)
  4. Autonoom parkeren (38%)
  5. Waarschuwingen onderhoud (37%)
  6. Home office applicaties (29%)
#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine