Reportage: de onthulling van de eerste elektrische break in ons land

Elektrische wagens doen het goed in fleet en breaks hebben nog altijd een belangrijk aandeel in de vloten. Toch is het tot nu wachten op de eerste elektrische break in ons land. De primeur is meer bepaald voor MG, met de MG 5 Break en wij mochten hem deze week ontdekken!

Geen autosalon in de Heizel, maar toch lokte MG ons naar Paleis 5 om de MG 5 een eerste keer (statisch) te ontdekken. Een model waarmee het merk in het onbekende springt, maar niet helemaal. “De markt voor breaks heeft nog een groot aandeel in Europa, een groot deel daarvan is geëlektrificeerd, voornamelijk als plug-in hybride, we zien er met de eerste 100% elektrische break met andere woorden veel potentieel”, horen we tijdens het persmoment.

Potentieel zien we ook in het model, dat symbool staat voor de filosofie van het merk: een zo compleet mogelijke wagen aanbieden aan een zo schappelijk mogelijke prijs. De standard range versie levert 130 kW (280 Nm) en bij de variant met de grotere autonomie werd het vermogen teruggebracht tot 115 kW (280 Nm). Bij elke vermogensversie hoort ook een aparte batterij. De standaard batterij (die bij de 130 kW hoort) biedt een capaciteit van 50,3 kWh, wat moet volstaan voor een WLTP-rijbereik van 320 km. De long range batterij (partner van de 115 kW) kan 61,1 kWh stroom opslaan zodat de MG 5 op één batterijlading tot 400 km ver komt, gemeten volgens dezelfde methode. Opladen kan via een wallbox aan 11 kW en via een snellader tot 87 kW (0-80% in 40 minuten).

Vehicle to load

Dankzij de grote batterijcapaciteit biedt de MG 5 ook V2L (vehicle to load) technologie, waarbij de wagen 230 Volt kan leveren voor externe toepassingen. De auto levert een vermogen van 2.500 W, wat ruim volstaat voor bijvoorbeeld outdoor- of kampeertoepassingen, maar je kan er bijvoorbeeld ook een elektrische fiets of een step mee opladen en het biedt tot slot ook mogelijkheden om laptops of tablets te voeden voor wie onderweg wil werken.

De MG5 biedt bovendien – in tegenstelling tot enkele PHEV’s – een vlakke laadvloer en een meer dan degelijke kofferruimte van 479 liter, al is de tildrempel wel vrij hoog. Ook iets minder praktisch: geen frunk om de laadkabels in op te bergen, die moeten mee achter in de koffer. Daartegenover staat dat het infotainmentsysteem – qua connectiviteit weer een stapje verder geëvolueerd – ons zeer aansprak en dat het ruimteaanbod zeer correct is.

Ook de prijs is meer dan correct, met een vanafprijs van dik 31.000 euro shop je meestal een segment lager (zelfs met dezelfde autonomie). De basisversie is ook al goed uitgerust. MG voorziet twee afwerkingsniveaus: Comfort en Luxury waarbij de laatste herkenbaar is aan de 17-duimsvelgen, het (kunst-)lederen interieur en de 360° camera. Enkel een warmtepomp is niet beschikbaar op het model. Desondanks heeft de MG 5 Break wat ons betreft heel wat troeven in handen om te scoren op de fleetmarkt, waar het merk vandaag al goed staat (70% fleetaandeel).

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine