Dieselgate: Just saying

dumb_and_dumber_to_2014_jim_carrey_jeff_daniels_97708_1024x768

Die dag in de boardroom bij Volkswagen:

“Jungs, die Euro Norm, wir schaffen das nicht mehr. Eine Idee, jemand?”

“ Sicher, es gibt so eine Software und …”

“Ok, gute Idee, das machen wir!”

Het zou de openingsscène kunnen zijn van de volgende Dumb & Dumber-film, maar het is jammer genoeg bittere realiteit. Dus is zowat heel de wereld – terecht overigens – boos op Volkswagen. Ik ook trouwens, en niet alleen omwille van de schaamteloze fraude. Met dit schandaal geven de Duitsers genoeg munitie aan de tegenstanders van de auto voor de komende tien jaar. De industrie als collectieve schandpaal. Een gewond dier dat nu ook de aasgieren over zich heen krijgt. En ze zijn met velen. Het politiek correcte clubje van Test-Aankoop gaf  een week geleden al een schot voor de boeg door Volkswagen om duidelijkheid te vragen omtrent Dieselgate. De ridders van het grote gelijk zijn dan ook niet vies van een rondje profileringsdrang. Een “onafhankelijke” verdediger van de consumentenrechten die mij spamt met ongeoorloofde telesalespraktijken en gratis tablets in ruil voor een abonnement, kan beter eerst zelf wat aan zijn morele code sleutelen alvorens anderen de levieten te lezen.

Het zou de openingsscène kunnen zijn van de volgende Dumb & Dumber-film, maar het is jammer genoeg bittere realiteit.

Transport & Environment, nog zo’n onafhankelijke organisatie (vandaar het woord environment, maar ze zijn niet partijdig hoor), rekent ons voor dat de nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse in de praktijk tot 50% meer verbruikt dan het opgegeven normverbruik. Bizar, want wij hebben bij FLEET de C-Klasse onlangs nog getest en kwamen uit op een gemiddeld testverbruik van 4,6 l/100 km, wat 0,6 l meer is dan het normverbruik. En nee, daar kwamen geen extreme eco-toestanden bij kijken. Gewoon het gemiddelde van vier chauffeurs met elk hun eigen rijstijl. Los van vervalste testresultaten mag het ook wel eens gezegd worden dat de bestuurder het verbruik en dus ook de uitstoot voor een flink stuk kan sturen met zijn rechtervoet. De berichtgeving gaat in het huidige inquisitie-sfeertje als een waterval met een rotvaart één richting uit. De mainstream-pers likt zich de duimen en vingers aan dit schandaal maar vergeet af en toe bij te kruiden met objectiviteit en nuance.

Donkergroene profileringsdrang

En dan is er ook nog onze onnavolgbare Vlaamse minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege. Een proces tegen Volkswagen wegens bijdrage aan slechte luchtkwaliteit in Vlaanderen. Veel hoger kan je ambitie niet reiken op het groene profileringsplatform. Nu ja, ik wil nog wel eens zien hoe ze voor een rechter gaat bewijzen welk deel van de uitstoot nu juist van de vermaledijde VW-producten afkomstig is. Of gaat ze voor wat grove rekenkunde en tovert ze mathematische gemiddeldes uit haar toverhoed om VW wat geld af te troggelen? Misschien is Schauvliege helemaal niet bezig met ‘the bigger picture’, maar de federale overheid heeft een paar dagen geleden 130 miljoen euro beloofd aan Audi in Vorst om er een elektrisch model te gaan bouwen. Just saying.

Een proces tegen Volkswagen wegens bijdrage aan slechte luchtkwaliteit in Vlaanderen. Veel hoger kan je ambitie niet reiken op het groene profileringsplatform.

Ik bedoel maar: naïef moeten we nu ook weer niet zijn. Iedereen weet dat de automobielindustrie en de politieke wereld sinds jaar en dag samen ten dans gaan. Als de NEDC-labotest dan toch kant noch wal raakt, dan had Europa hem al jaren geleden moeten vervangen. Maar de economische belangen zijn gewoonweg té groot. In Duitsland alleen al werken 270.000 mensen voor Volkswagen, toeleveranciers niet meegerekend. Het is een hypocriet spel van “ons kent ons” op hoog niveau. Lobbywerk in overdrive. Maar dat ze bij Volkswagen zo dom zouden zijn om de – voor de industrie al zeer voordelige – meetprocedure te misbruiken … die had zelfs Angela Merkel niet zien aankomen.

Wat rest is wellicht jaren van puin ruimen voor de hele industrie. Hopelijk komen we na het spitsroeden lopen uit bij een herboren industrie die zijn klanten informeert met realistische en eerlijke verbruiks- en emissiecijfers.

 

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine