Alain Yvon (Arval) : “We moeten niet in de verleden tijd over WLTP praten”

Alain Yvon Arval

Alain Yvon gaf een interview aan het magazine FLEET, dat binnen enkele weken verschijnt. Hij behandelt er verschillende onderwerpen die vandaag in de actualiteit verschijnen. Eén daarvan is WLTP, waarvan we “nog niet de grootste gevolgen hebben gezien.”

Abonneer u hier gratis op het magazine FLEET!

Een jaar geleden heeft de introductie van WLTP de automarkt dooreengeschud. Hoe hebt u deze omwenteling ervaren? 

We moeten niet in de verleden tijd over WLTP praten, want tot nog toe hebben we nog maar een deel van de gevolgen gezien. Tegenwoordig werken we nog steeds met  de tussenwaarde NEDC 2.0. Daaruit blijkt al een stijging van de CO2-waarden. De impact zal nog groter zijn wanneer de “echte” waarden van de WLTP-cyclus worden gebruikt. Maar om terug te komen op uw vraag, deze overgang was erg ingewikkeld voor alle marktpartijen. Veel van onze klanten hadden in hun car policy CO2-caps en vroegen zich af of ze die wel of niet moesten herzien. Sommige constructeurs konden ons niet de juiste emissiewaarden garanderen op het moment dat wij ze moesten bestellen. Als gevolg daarvan moesten ook wij een paar maanden blind moeten werken.

“We raden onze klanten vandaag aan om geen car policy te hebben, maar een mobility policy.”

Alain Yvon, general manager Arval België

U had het over de car policy. Hebben uw klanten ervoor gekozen om hun CO2-waarden aan te passen of niet?

Er is aan geen van beide zijden een duidelijke trend te bespeuren. Dit gezegd zijnde, adviseren wij onze klanten om geen car policy meer te hebben, maar een mobility policy. Bedrijven moeten zich realiseren dat mobiliteit breder is dan alleen maar auto’s. Thuiswerk kan bijvoorbeeld ook deel uitmaken van een mobiliteitsstrategie.  Niemand verkoopt natuurlijk telewerk als dienst. Maar we moedigen mobiliteitsverantwoordelijken binnen bedrijven aan zichzelf in vraag te stellen en erover na te denken als onderdeel van een algemene mobiliteitsstrategie.

Alain Yvon Arval
Alain Yvon (Arval België): “We zullen de omslag maken richting een groenere mobiliteit, maar dat zal geen bocht van 180° zijn.”

Wat raadt u klanten vandaag aan, wetende dat de fiscaliteit in 2020 zal veranderen en dat vanaf 2021 (waarschijnlijk) de WLTP-waarden zullen gebruikt worden?

Het advies verschilt niet veel van het advies dat gewoonlijk wordt gegeven. Het is noodzakelijk om advies te geven dat is aangepast aan de behoeften van de klant en dat kan alleen als je de toekomstige fiscaliteit zoveel mogelijk extrapoleert. We weten en houden rekening met het feit dat we aan een verschuiving in de richting van een groenere en schonere mobiliteit (in de ruime zin van het woord) bezig zijn, maar een draai van 180° is het niet.

Zorgt al die onzekerheid ook voor een uitstelgedrag bij klanten?

Omwille van technische redenen die gelinkt waren aan WLTP zagen we in 2018 contractverlengingen van enkele maanden. Maar dat is vandaag niet meer echt het geval.

“Er zijn een aantal gevallen waarin de TCO zelfs zeer gunstig is voor elektriciteit.”

Alain Yvon (Arval)

Kiezen bedrijven massaal voor groene voertuigen?

Alain Yvon Arval
Alain Yvon (Arval België) over de elektrische wagen: “Vandaag bestaan er nog obstakels.”

Hybride oplossingen zijn zeer populair, ja, terwijl elektrische voertuigen een beetje stagneren qua vooruitgang. Ze sluiten echter perfect aan bij de behoeften van sommige klanten. Er zijn een aantal gevallen waarin de TCO zelfs zeer gunstig is voor elektriciteit.

Arval Belgium is er ook om haar klanten te adviseren en hen te helpen bij het kiezen van de oplossing die het best past bij hun behoeften, of het nu gaat om hybride, diesel, benzine of elektrisch.

Wat elektrische voertuigen betreft, zijn er vandaag nog steeds obstakels, zoals het verschil in prijs in vergelijking met verbrandingsmotoren, de beperkte keuze in het segment van de stadswagens en compacte wagens. Om nog maar te zwijgen van de aanzienlijke investeringen in particuliere laadinfrastructuur zonder het toekomstige fiscale kader te kennen.

Maar tegen 2020 zullen de fabrikanten een golf van nieuwe, efficiëntere elektrische modellen lanceren. Het aanbod zal dan worden uitgebreid naar volumesegmenten wat zal zorgen voor democratisering van elektrisch rijden. Voorts zullen we nog wat geduld moeten oefenen voor de ontwikkeling van    het netwerk van publieke laadpalen. Last but not least wachten we ook op de overheid om duidelijkheid te scheppen over het fiscale aspect.

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!