Alle fietstrends van 2020 in een dossier

De verkoop van nieuwe fietsen is in 2020 gegroeid met 22.995 eenheden tot een totaal van 592.107 (+4,0 %). De groei werd volledig bij de gespecialiseerde fietswinkels gerealiseerd, die met 348.210 eenheden goed zijn voor 58,8 % van de totale verkoop. In dit verkoopkanaal werden 21.002 elektrische fietsen meer verkocht dan in 2019 waardoor de e-bike bij de fietswinkels bijna de helft van de verkoop voor zijn rekening neemt (49,16 %). Over alle verkoopkanalen heen werden er 34.774 elektrische fietsen meer verkocht dan in 2019 (+18 %).

“Door de coronacrisis was er vorig jaar een heel grote interesse in fietsen, wat na de eerste lockdown leidde tot lange wachtrijen voor de ingang van fietshandels. De verkoop van nieuwe fietsen benaderde in 2020 de kaap van 600.000 eenheden. Toch is de stijging beperkt tot 4,0 % door vroegtijdige uitputting van de beschikbare voorraden,” verduidelijkt Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO.

Traxio heeft een compleet dossier samengesteld over de “Belgische fietsmarkt in 2020. Download het hier.

“Vooral de elektrische fiets werd gretig afgenomen: er werden 34.774 e-bikes meer verkocht, tot een totaal van 228.400 of 38,6% van de verkoop over alle kanalen heen. Toppers zijn de robuuste e-bikes met buitenversnellingen (98.830 eenheden) en e-stadsfietsen met naafversnellingen (95.288 stuks). De niet-elektrische fietsen gingen er over het algemeen op achteruit (-11.779) – vooral de stads- en kinderfietsen – maar mountainbikes lieten een sterke stijging optekenen. Het is voor 2021 afwachten of de vraag even groot blijft, en of er voldoende fietsen kunnen aangeleverd worden.”

Fietsverkopen 2019 en 2020 – Bron: Traxio

Elektrische fietsen vooral verkocht via de vakhandel

De verkoop van elektrische fietsen steeg in 2020 met 34.774 eenheden tot 228.400. Dat betekent voor de totale markt een procentuele stijging van 34,0 % naar 38,6 %. Maar er zijn grote verschillen: bij de vakhandel bedraagt het aandeel bijna de helft (49,16 %) terwijl de andere kanalen minder dan een kwart van hun verkoop in het elektrische segment realiseren (23,46 %). Dit past binnen het plaatje dat duurdere fietsen eerder bij de vakhandel worden gekocht dan online, bij grote sportwinkels, supermarkten, doe-het-zelfzaken of via direct marketing-verkoop.

Verkoop elektrische fietsen 2019 en 2020 – Bron: Traxio

Speed pedelecs en elektrische bakfietsen verliezen (beperkt) terrein

Toch was 2020 niet positief voor alle e-bikes. De speed pedelecs verloren -6,2 % (jaartotaal: 12.589 verkochte eenheden): de vraag naar de speed pedelec, die in belangrijke mate wordt aangekocht als alternatief vervoersmiddel om files te vermijden,  is in 2020 afgenomen door de verminderde files (lockdowns en meer thuiswerk). De elektrische bakfietsen deden het -15 % slechter, wat kan worden toegeschreven aan leverings- en productieproblemen en niet aan een verminderde vraag.

Mechanische fietsen : minder stads- en kinderfietsen maar meer mountainbikes

De mechanische fiets verliest -5,6 % marktaandeel (-11.779 eenheden). De grootste verliezers in absolute cijfers vinden we ook in dit kamp: in het bijzonder de stadsfiets met naafversnellingen (-8.860) , de kinderfietsen met versnellingen (-9.082) en andere fietsen met versnellingen (-3.363). De grootste stijgers vinden we terug bij de elektrische fietsen: de robuuste e-bikes met buitenversnellingen (+16.987) en e-stadsfietsen met naafversnellingen (+14.339). Een sportieve uitzondering is de mechanische mountainbike want die verkocht behoorlijk meer (+4.888), net als zijn elektrische tegenhanger overigens (+2.957). Na de lockdown werd er ook duidelijk meer sportief gefietst, of sportief ge-‘e-fietst’!

Relatief kleine stijging door beperkte voorraad, en leveringsproblemen

De procentueel kleine stijging van het aantal verkochte fietsen (+4,0 %) ondanks de grote interesse kan verklaard worden door beperkingen aan aanbodzijd : fietshandels en -invoerders bestellen traditioneel op het einde van het vorige seizoen en aan het begin van het nieuwe seizoen hun voorraad bij de fietsfabrikanten (grotendeels gevestigd in het buitenland, voornamelijk in Azië). Achteraf grote contingenten bijbestellen is vaak niet mogelijk. Door de Corona-uitbraak begin 2020 hebben veel fabrikanten hun orders afgebouwd, en is de productie van onderdelen ook deels stilgevallen omdat fabrieken stilvielen en moesten gesloten worden. Toen de sector vervolgens merkte dat de markt na de lockdowns figuurlijk ontplofte, is er een gat ontstaan dat men niet meer heeft kunnen dichtfietsen.

Nieuwe cijfermethodiek

Mobiliteitsfederatie TRAXIO en Shimano Belgium konden voor 2019 en 2020 voor het eerst de concrete cijfers bundelen van alle distributiekanalen (zowel vakhandel als verkoop via internet of bij ketens die niet enkel fietsen verkopen, supermarkten, DHZ-zaken en direct marketing-verkoop). Dit levert veel betrouwbaardere en gedetailleerdere cijfers dan vroeger: nu is 68 % van de verzamelde aantallen werd gerapporteerd, van 32 % werd een inschatting gemaakt. 2019 moet daarom beschouwd worden als een nieuwe nulmeting en kan nu perfect vergeleken worden met 2020 (maar niet met de voorgaande jaren).

#Mobiliteit

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending