Dit zijn de populairste automerken van de eerste maand van 2022

In januari werden in België 33.947 nieuwe auto’s ingeschreven. Dit resultaat betekent een daling van -10% ten opzichte van de in januari 2021 geregistreerde inschrijvingen. Net als in de afgelopen maanden worden de productie en levering van nieuwe auto’s, maar ook van andere marktsegmenten, nog steeds grotendeels verstoord door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders.

“Januari is de belangrijkste maand voor onze sector”, aldus Andreas Cremer, CEO van FEBIAC. “Voor de consument het moment bij uitstek om een nieuw voertuig te kopen, omdat dan de interessante ‘saloncondities’ van kracht zijn, en dat was ook dit jaar het geval.”

Voor de constructeurs en invoerders van nieuwe voertuigen is januari een cruciale maand omdat hij de tendens aangeeft voor de rest van het jaar. In de maanden januari en februari verzamelen de meeste merken gemiddeld 30% van hun jaarvolume in bestellingen. FEBIAC besliste daarom het Salon te decentraliseren en een krachtig communicatieprogramma te lanceren om haar leden bij te staan met als kernboodschap “de 99e editie van het Salon gaat door bij uw concessiehouder”.

Positieve feedback

“De eerste feedback van onze leden over de maand januari is positief, ook al stellen we vast dat het vooral de bedrijven en zelfstandigen zijn die de verkoop hebben gestimuleerd”, legt Gabriel Goffoy, Communication Director van FEBIAC, uit. “Toch zijn de salonvoorwaarden niet aan de aandacht van particulieren ontsnapt. En ook al waren de showrooms niet zo vol als gedurende een traditioneel Salon, het lijkt erop dat er onder de klanten minder nieuwsgierigen, maar wel meer kopers waren.”

In onderstaande tabel kan u zien welke merken een goede start namen dit jaar. Opvallend is vooral dat BMW, het bestverkochte merk van 2021, dit jaar de eerste plaats moet laten aan Peugeot, al is het verschil tussen beide merken minimaal. Dacia verdubbelde dan weer zijn verkoopsaantal ten opzichte van januari 2021, net als Porsche. SsangYong steeg zelfs met 150%. Ook de opkomst van Lynk&Co is opvallend. De abonnementsformule van het merk slaat duidelijk aan, de Chinezen zijn op de – weliswaar door de halfgeleidercrisis verstoorde – Belgische markt al groter dan gevestigde namen zoals Jeep, Honda of Jaguar.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine