Euro NCAP vindt auto’s zonder fysieke knoppen onveiliger

Volvo EX30 Cloud Blue Interior

Vandaag blinken heel wat wagens uit in de aanwezigheid van allerlei schermen en de afwezigheid van fysieke knoppen. Veel functies zitten daardoor verborgen achter de menu’s van het systeem of moet je activeren via de voice commands… die niet altijd je dialect machtig zijn.

Veilig? Niet altijd, zegt Euro NCAP. Het orgaan dat met plezier auto’s tegen de muur parkeert in de naam van de veiligheid en de automerken in ruil daarvoor een hoeveelheid sterren geeft, zal in de toekomst immers strenger optreden tegen de afwezigheid van fysieke knoppen.

The Sunday Times meldt immers dat Euro NCAP enkel de maximumscore van vijf sterren zal geven aan auto’s die fysieke knoppen of hendels hebben voor de vijf kritieke taken tijdens het rijden: richtingaanwijzers, noodlichten (vier pinkers), geluidssignaal (claxon), ruitenwissers en eCall. Over de bediening van de meest gebruikte taken, zoals de airco, stoelverwarming of voorruitontwaseming spreekt de organisatie niet.

Waarom?

Euro NCAP motiveert zijn beslissing als volgt: “Het overmatig gebruik van touchscreens is een probleem in de hele sector, waarbij bijna elke autofabrikant de belangrijkste bedieningselementen naar centrale touchscreens verplaatst, waardoor bestuurders hun ogen moeten afwenden van de weg en dit verhoogt het risico op afleidingsongevallen.”

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine