FLEET Research, deel 3 | Miel Horsten (ALD Automotive): “De sector heeft mooie jaren voor de boeg … voor wie zich wil aanpassen”

Derde deel van de studie van de redactie van FLEET.be over de evolutie van de autoverkoop tegen 2030, met Miel Horsten. Acht jaar stond hij aan het hoofd van ALD Automotive Belgium en sinds begin vorig jaar kreeg hij een internationale functie als Group Regional Director ALD Automotive. Miel Horsten is de geknipte man om zijn visie te geven op zowel de Belgische als internationale markt en de trends die hij verwacht.

Hoe doet de Belgische markt het qua elektrificatie?

MH: “SInds de zomer van 2020 zien we een sterke versnelling van de vergroening van het Belgische wagenpark door de stijgende populariteit van hybrides en elektrische voertuigen. Bij ALD gaan we er van uit dat deze trend zich zal verder zetten. In de eerste jaarhelft van 2021 waren EV’s en hybride voertuigen goed voor bijna 40% van alle inschrijvingen bij ALD. Op de inschrijving van pure EV’s zit nog een beetje vertraging door de vertraagde levering van bepaalde voertuigen, maar ik verwacht een verdrievoudiging van het aantal EV’s in de vloot in 2021. De sector heeft hele mooie en boeiende jaren voor de boeg … voor zij die zich aan een nieuwe wereld kunnen en willen aanpassen.”

FLEET Study 2021

En wat zijn uw verwachtingen voor de komende jaren?

MH: “De trend naar elektrificatie zal zich in de toekomst verder blijven door zetten om een aantal redenen. Het modelaanbod van de belangrijkste constructeurs blijft snel uitbreiden en de infrastructuur voor EV’s verbetert zeer snel. Fleet managers hebben bijna allemaal de mindswitch gemaakt naar TCO en bekijken hun vlootbeheer op een meer rationele manier en dit is meestal in het voordeel van groene wagens. Wat ook een rol speelt: Corporate Social Responsibility is vandaag voor bedrijven niet langer een verplicht nummertje of een marketingstunt maar is een core business geworden. Zonder een wel doordacht CSR beleid blijven klanten en, getalenteerde jonge werknemers gewoon weg. Dit vertaalt zich ook in het vlootbeheer.”

Hoe kadert u de switch naar elektrisch die steeds meer constructeurs maken?

MH: “We zien de afgelopen maanden dat een aantal van de grote constructeurs, die zich de laatste jaren nog sceptisch opstelden ten aanzien van elektrificatie, zich nu volledig achter deze nieuwe technologie hebben geschaard. Vanuit industrieel standpunt is het voor de constructeurs ook financieel niet mogelijk om op twee paarden (twee aandrijfopties) te wedden. ICE-voertuigen en elektrische voertuigen zijn conceptueel totaal verschillend. Twee parallelle R&D departementen en productielijnen organiseren is financieel gewoon niet haalbaar. Constructeurs zullen zich dan ook focussen op EV’s en ICE voertuigen zullen geleidelijk uitsterven.”

Er wordt steevast naar de bedrijfswagen gekeken voor een versnelde vergroening. Wat zijn daar de opportuniteiten voor de leasingsector?

MH: “Inzake de verkoop van voertuigen geloof ik in een lichte stijging in België gekoppeld aan een hoger aandeel leasingvoertuigen. Laat ons niet vergeten dat de gemiddelde leeftijd van het Belgische en Europees wagenpark ongeveer 10,5 jaar is. Door de snelle technologische evolutie van on board technology en de vergroening van de nieuwe wagens zijn voertuigen van voor 2012 plots gewoon radicaal verouderd en relatief gesproken vervuilend en onveilig. Ik verwacht dus een positieve trend in de verkoop van nieuwe voertuigen gekoppeld aan een nog groter wordend succes van leasing als financieringsmethode. Ik zie voor de volgende jaren een aantal belangrijke groeisegmenten voor de sector. Ik verwacht een stijgend succes van leasing in het KMO segment. Ik verwacht de volgende jaren een stijgende populariteit van private lease en cafetariaplannen (B2B2C). Last but not least is last mile delivery een sleutel segment geworden en één van de snelst groeiende markten. Ik voorzie een zeer belangrijke rol voor de E-LCV in dit segment.”

Een belangrijke sturende factor in de vergroening is bedrijfswagenfiscaliteit. Hoe doen we het op dat vlak in België in vergelijking met andere landen?

MH: “We hebben in België jarenlang geijverd voor een vorm van rechtszekerheid inzake fiscaliteit. Ik denk dat we die de laatste jaren gekregen hebben, ook al is ze relatief. Maar wanneer ik de situatie in België vergelijk met andere landen, dan is er nu toch een visie op 5 jaar op het vlak van de fiscaliteit. België heeft een belangrijke stap vooruit gezet en is nu toch een voorbeeld op internationaal vlak. In Nederland en Scandinavië zie ik nog steeds belangrijke jaarlijkse verschuivingen en toenemende onzekerheid. Laat ons dus niet te veel mopperen en de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.”

Ook de tweedehandsmarkt zal er anders uitzien de komende jaren. Uw visie daarop?

MH:  “De grootste revolutie in onze sector voorzie ik op het vlak van de tweedehandsvoertuigen. Laat ons niet vergeten dat deze markt nog veel groter is dan de markt voor nieuwe voertuigen. Die revolutie zie je trouwens nu al als je naar grotere bedrijven als Auto1, Kazoo of Reezocar kijkt op internationaal vlak, of kleinere lokale spelers als Falcomotive. Vandaag wordt de tweedehandsmarkt gekenmerkt door een versnipperd landschap met meer dan 200.000 verkooppunten in Europa, met al te vaak een slechte customer experience en een slecht imago. Deze transformatie zal versneld worden door een toenemende vraag naar jonge, groene tweedehandswagens vanuit het B2B en B2C segment. Last but not least zien we de meeste constructeurs overschakelen naar een agency model. De rentabiliteit van de dealers zal hierdoor verder onder druk komen te staan en hun focus op de verkoop van tweedehands voertuigen zal dan ook verhogen om het verlies aan rentabiliteit te compenseren. Tweedehandsleasing, zowel voor B2B als voor de particulier, zal hot worden.”

#Auto #Fleet Management

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

FLEET Dealers FLEET Sector FLEET.TV TCO
Trending