FLEET Test: Isuzu D-Max

Automobilisten storten zich soms blind op de vaste waarden, zonder zelfs nog maar een alternatief in overweging te nemen. Nochtans valt ook bij de outsiders best wat kwaliteit te rapen voor wie de analyse maakt. Zoals deze D-Max van Isuzu.

Light is right

We hebben hier uiteraard niet met Lotus te maken, wel met een merk gespecialiseerd in pick-ups dat vragen stelt rond de wapenwedloop die bij de concurrentie te zien is. Isuzu koos een meer rationele weg en komt zo tot een pick-up die een ton mag vervoeren, 3,5 ton kan slepen en zich offroad kan wagen… ondanks een bescheiden motor met een cilinderinhoud van slechts 1,9 liter. Hij ontwikkelt 163 pk en 360 Nm aan koppel en kan worden besteld met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. En terwijl de meeste van zijn rivalen de naald van de weegschaal ver boven de twee ton jagen, beperkt hij zich tot 1.915 kilo, wat zijn verbruik ten goede komt.

Kiezen is verliezen

Met een basisprijs van 29.645 euro, of bijna 8.000 euro minder dan bijvoorbeeld de Mercedes X-Klasse, moet je uiteraard geen wonderen verwachten op vlak van design of afwerking. De Japanners hebben duurzaamheid boven schoonheid verkozen, de schoonheidsfoutjes moet je er dus voor lief bijnemen. Het centrale infotainmentscherm doet zijn werk, maar de weinig praktische en piepkleine knopjes zijn niet te bedienen met handschoenen aan. De detailmissers in het interieur zijn jammer genoeg de zwakke plek van de D-Max, met als beste voorbeeld een rijhouding die beter kan omdat het stuurwiel niet in de hoogte verstelbaar is.

En toch…

…trekt de Isuzu zich aardig uit de slag aan het stuur en laat hij zich vrij eenvoudig temmen. Zijn banden waren meer gericht op offroadgeploeter dan straatgebruik, waardoor hij een voorzichtige aanpak vroeg op natte wegen, maar hij toonde zich vrij comfortabel, als je abstractie kan maken van zijn wat luidruchtige motor onder belasting. De versnellingsbak is ook geen toonbeeld van reactiviteit. Ondanks zijn beperkte vermogen rijdt de D-Max moeiteloos en bedwingt hij modderpoelen en hellingen.

Balans: Op bepaalde vlakken heeft onze Isuzu het lastig om de concurrentie te treffen, al doet hij in de essentie wel zijn werk. Een opportuniteit voor wie een krap budget heeft of voor occasioneel gebruik.

 

Ben je ook benieuwd naar de pick-ups op het Salon van Brussel en wil je weten waarom ze ook interessant zijn voor jouw vloot? Dan kan je ons volledige pick-up dossier hier raadplegen!

#Auto #Tests

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Houman 2811 Hombeek
De Witte 9170 Sint-Gillis-Waas
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine