#FMOTY19 | Danny Olemans (Mitsubishi): “De Outlander PHEV maakt ons een fleetmerk” (video)

Een nieuwe week, een nieuwe reeks Fleet Managers. Beginnen doen we met Danny Olemans van Mitsubishi. “Niet meteen het grootste fleetmerk”, geeft hij grif toe. “Maar we hebben nu wel een wapen voor de fleetmarkt in ons gamma.”

Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken op het vlak van CO2?

Op het vlak van CO2 is er uiteraard een stijging te merken. Ik denk dat iedereen dit ziet, bij alle mogelijke modellen. Wij zien op onze voertuigen gemiddelde stijgingen tussen 5 en 20 tot 30 gram van NEDC naar NEDC 2.0. Naar WLTP toe wordt die stijging nog eens groter. Dat heeft een impact op de hele industrie. Maar wij hebben ook een grote en belangrijke meevaller, vooral naar fleet toe: een plug-in hybride die 2020-proof is en beneden de 50 g blijft, met name de Outlander. Die opent voor ons heel wat nieuwe deuren.

En qua verkoop?

In principe zou dat onze verkoop, zeker in de fleetmarkt, moeten boosten. Het is geen geheim dat wij geen fleetmerk zijn, maar met de PHEV hebben we nu opeens een hele grote belangstelling, zelfs van mensen die normaal in premium merken rijden. Erg opvallend!

Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?

Het heeft er alle schijn van. Iedereen is bezig met hybride of plug-in hybride, als overgang naar elektrisch. Elektrische voertuigen maken reeds hun intrede: er zijn al een aantal belangrijke elektrische wagens op de markt. Ik denk dat elektrische voertuigen er zeker zullen aankomen. Als ik bijvoorbeeld spreek voor ons merk: wij kunnen bevestigen dat al onze modellen op de een of andere manier binnen heel korte termijn electrified zullen zijn. Dat wil zeggen van soft hybrid over hybrid en plug-in hybrid tot volledig elektrisch.

Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?

Een interessante vraag waarover we filosofisch moeten zijn. Providing mobility wordt echt een topic. De grote vraag is of een constructeur dat zelf moet doen, of dat hij op zoek moet gaan naar samenwerkingen met mensen en bedrijven die daarin bedreven zijn. Het is immers een heel andere service. Ik geloof eerder in het laatste, maar ik denk wel dat elke constructeur zich gaat bezighouden met mobility providing. Bij Mitsubishi zijn er bijvoorbeeld gesprekken gaande in die richting.

Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?

Ik denk eerlijk gezegd dat het voor de industrie beter dat eerste zal zijn. De meesten zullen erop hopen om de NEDC 2.0 waarden aan te houden, gezien de impact die het zal hebben. Anderzijds ben ik van mening, maar dat is heel persoonlijk, dat we dat beter niet doen. Als we dan toch een nieuwe wetgeving gaan kiezen, kunnen we die beter meteen gaan toepassen. Waarom nog uitstellen? De grootste omschakeling is er geweest. In 2021 zal iedereen weten wat het resultaat zal zijn. Er zijn constructeurs die zeggen dat we beter moeten wachten, maar dat heeft alleen te maken met het feit dat de uitslag van die WLTP-waarden voor hen zo slecht is.

Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?

Allereerst: we zijn geen fleetmerk. Maar met onze plug-in hybrid lijken we het nu wel meer en meer te worden. De Outlander plug-in hybrid is 2020 proof, beneden de 50 gram en kost aan een werkgever fiscaaltechnisch zo veel als een kleine stadauto, ook al is het een hele grote D-segment SUV: we stellen onze hoop hier natuurlijk enorm op. We merken nu al dat de vraag ernaar boomt. Ondanks het feit dat we er nog maar heel weinig rond gedaan hebben. We hebben ook heel goede persaandacht en ons dealernetwerk gelooft enorm in de wagen, die we trouwens veel harder in de markt wensen te zetten.

#Fleet Management

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine