Guy Van Gaver denkt aan de toekomst. Eén waarin Opel een echte mobiliteitsprovider wordt en we fiscaal de WLTP-normen gebruiken. En toch stelt hij verrassend: “ik geloof niet in een wereld met alleen maar elektrische auto’s.”
Wat was de impact van WLTP/NEDC 2.0 op uw merken op het vlak van CO2?
Op vlak van CO2 is het vrij goed. We hebben vrij goed standgehouden. Opel is ook vrij vroeg aan zijn oefening begonnen. Natuurlijk is onze CO2-uitstoot wel gestegen, maar minder dan het marktgemiddelde. We hebben nog altijd attractieve modellen in ons gamma met een mooie CO2.
En qua verkoop?
Tot voor de zomer viel het goed mee, mede omdat we vroeg klaar maken en snel konden communiceren. We hebben ook geen modellen of motoren moeten schrappen, wat altijd positief is. Wat we wel ondervinden, is dat we de laatste maanden minder verkopen. Al is dat laatste een algemene markttrend. We hebben zelfs ons marktaandeel de laatste tijd vergroot, ten koste van de merken die nog niet klaar waren met hun oefening, maar dus zonder daarbij meer te verkopen.
Mogen we dromen van een wereld met alleen maar elektrische auto’s?
Dromen mag altijd, maar een wereld met uitsluitend elektrische auto’s daar geloof ik niet in. Al ben ik wel van mening dat ze een belangrijke rol gaan spelen in de wagenparken. Opel gaat daar trouwens ook een rol in spelen met de hybride Grandland X en volledig elektrische Corsa die er binnenkort aankomen, gevolgd door een volledige elektrificatie van het gamma. Elk model bij de personenwagens en ook de LCV’s Combo en Vivaro zullen dan een elektrische variant hebben.
Moet de automobielconstructeur absoluut een mobility provider worden?
Volmondig ja! In die zin dat als een constructeur zich vandaag niet richt op mobiliteit, hij binnen een jaar geen constructeur meer is. Mobiliteitsoplossingen zijn de toekomst. Langs de andere kant moet een constructeur zich op veel vlakken heroriënteren, onder andere online sales en de gevolgen voor het dealernetwerk.
Is het wenselijk om vanaf 2021 de NEDC 2.0 waarden aan te houden of toch beter de WLTP-waarden? Waarom?
Als businessman zou ik het eerste zeggen, maar je moet niet blind zijn voor wat er met de wereld aan het gebeuren is, de opwarming van de aarde en dergelijke. Daarom denk ik dat we toch beter voor die WLTP-waardes kiezen, omdat zij een beter zicht geven op de echte verbruiks- en uitstootwaarden van een wagen. Ik heb zelf kinderen en ik zou hen graag in een gezonde wereld zien opgroeien. Daarom dat ik vind ik dat de autosector maar eens de juiste waarden moet communiceren en dat zijn dan de WLTP-waardes.
Wat is het belangrijkste fleetmodel in uw gamma?
Qua volume is dat nog steeds de Astra, die blijft het onder meer dankzij zijn goede CO2-waardes uitstekend doen. Qua groei zijn het dan weer onze SUV’s die het goed doen, te meer omdat de markt nogal SUV-minded is de laatste tijden.