Gert Hendrickx (Mazda): “Mazda zet de benzinemotor weer op de kaart”

Gert Hendrickx is een tevreden man. Mazda liet in januari een forse groei optekenen met de CX-5 als populair trekpaard. En met de nieuwe Mazda 6 komt er ook dit jaar nog een klepper aan waar de Japanse constructeur veel van verwacht in het fleetsegment. En dan is er nog de revolutionaire SkyActiv-X-technologie, die benzine op de kaart zet als volwaardig alternatief voor de diesel.

Hoe was het afgelopen Autosalon voor Mazda?

Uitstekend! Met 2320 klantverkopen in januari overstijgen we onze target met 137%. De CX-5 neemt zowat één derde voor zijn rekening en samen met de CX-3 realiseren we 60% van onze verkopen in het SUV-segment. Bij de particulieren kiest 85% voor benzine maar bij de fleetklanten is dat nog “maar” 50%. Dat is op zich al heel goed maar indien de leasefiscaliteit rechtlijniger zou zijn, dan zouden nog veel meer businessrijders voor benzine kiezen.

Gaat Mazda de diesel afschrijven?

Nee, want er komt een nieuwe generatie aan, met AdBlue, turbo’s met variabele geometrie … Meer vermogen maar ook milieuvriendelijker. Wij deden al Euro 6 zonder additieven en met deze nieuwe generatie die er aankomt, zullen wij de properste diesels in de markt hebben.

En elektrisch en hybride?

Een elektrische Mazda komt er in 2019. In welke vorm, een afzonderlijk model of een elektrische versie van een bestaand model, dat weten we nog niet. We werken samen met Toyota op een gemeenschappelijk elektrisch platform. Er zijn ook geruchten over een range extender, maar dat is nog niet bevestigd. Met plug-in hybrids komen we in 2021. We zijn misschien wat later dan de concurrentie met onze hybrids, maar de huidige generatie die we in de markt zien, kan vooral op papier mooie cijfers voorleggen. Daarom zou de WLTP-norm wel eens een game changer kunnen zijn met zijn realistischere cijfers voor uitstoot en verbruik. Dat is trouwens ook de reden waarom wij vinden dat de huidige generatie niet fiscaal bevoordeligd moet worden. Het is aan de constructeurs om de technologie te doen werken in de praktiijk.

Dan is er ook nog de SkyActiv-X-technologie. Kan u eens – in mensentaal – uitleggen wat die juist inhoudt?

Het is een benzinemotor die werkt als een diesel, en de voordelen van beide technologieën combineert. Hij heeft meer koppel onderin dan de huidige bezinemotor en is tot 30 procent zuiniger. Hij verbruikt daardoor zelfs minder dan de huidige diesel, maar is tegelijk ook properder qua uitstoot én sportiever. Het past in de filosofie van Mazda, waarbij rijplezier voorop staat, het zullen krachtige motoren zijn van rond de 180 pk. Het is een unieke technologie die niemand anders heeft. Zonder overmoedig te klinken: dit wordt een technologie die de benzinemotor weer op de kaart zet. En zeker in fleet zal men de oren spitsen.

Dit jaar is er ook nog de lancering van de nieuwe Mazda 6. Wat verandert er allemaal aan het model?

De nieuwe Mazda6 is een designevolutie die aansluit bij de net gelanceerde CX-5. Het interieur is van een nieuwe generatie en met hoogwaardige materialen afgewerkt. Het gaat meer richting premium met betere materialen en ook een dito geluidsdemping. Dus allemaal zaken die het comfortniveau verhogen. En dan hebben we natuurlijk nog de nieuwe generatie diesels waar we het daarnet al over hadden.

Hoe ver staat Mazda met zelfrijdende technologie en wat is de ambitie op dat vlak?

Bij Mazda is een zelfrijdende auto op zich geen doel. Rijplezier maakt deel uit van ons DNA, dus zien we ook in de toekomst altijd een bestuurder aan het stuur van onze auto’s. De autonome technologie die nu al in onze auto’s zit en die we ook verder ontwikkelen, heeft dus in de eerste plaats een ondersteunende rol die de veiligheid en het comfort verhogen. Je kan het zien als een co-pilot. En we zitten vooraan in het peleton op dat vlak. Sommige concurrenten lanceren een marketingcampagne rond veiligheidstechnologie die wij al lang standaard aanbieden. Zullen onze auto’s in de toekomst autonoom in de file rijden? Natuurlijk, maar als de bestuurder op een leuke weg zelf van zijn Mazda wil genieten, dan zal dat altijd kunnen bij ons. Een auto zonder een stuur, dat strookt niet met onze filosofie. Ik denk trouwens niet dat een volledige autonome wagen al voor morgen is. De technologie staat al ver maar om het echt te laten werken moet je ook over een geconnecteerde wegeninfrastructuur beschikken en zouden eigenlijk alle voertuigen op de weg autonoom moeten zijn. Bovendien gaat men toch eens goed over nadenken over wie aansprakelijk is als het fout loopt. Worden dat de autoconstructeurs, de leveranciers van de autonome software of toch de bestuurders die eigenlijk niet aan het rijden zijn? Genoeg stof voor discussie!

Waarom kiezen bestuurders voor een Mazda?

Je kan er niet omheen dat het design van onze auto’s het eerste is wat de aandacht trekt. Als je kijkt naar de Vision Coupé, dan weet je dat we op dat vlak wel iets te bieden hebben. Maar het product ervaren is minstens even belangrijk. 95% van de mensen die een aankoopintentie hebben, tekenen ook de  bestelbon na een testrit. Het moeilijkste voor ons als relatief klein merk is om de aandacht te trekken van de business driver. Dat de Mazda 6 bij zijn lancering tot Leasecar of the Year werd uitgeroepen, was voor ons een echte openbaring. Plots sta je in de spotlight en dat opent deuren.

Wie dat wil, kan als particulier wel een private lease contract tekenen voor een Mazda via een leasingmaatschappij maar het is niet een formule die jullie actief promoten. Waarom is dat?

Ik zie sommige aanbieders die grotere kortingen aanbieden op een private lease contract dan aan fleetklanten. Dat strookt niet met onze filosofie. Bovendien is private lease in de eerste plaats een manier om stock te liquideren. Bij Mazda hebben wij geen overstock, de orderboeken zitten vol. Vanuit dat perspectief is het voor ons geen businessmodel waar we veel toekomst in zien.

 

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!