GIMS 2024 – Het Salon van Genève in mineur…

Renault Scénic – Car of the Year 2024

Na een afwezigheid van 4 jaar en evenveel annuleringen keerde het Autosalon van Genève terug… naar Genève. Maar eerlijk is eerlijk: wat ooit de meest prestigieuze van alle Autoshows was, is nu niet meer dan een schim van zijn vroegere zelf… Was er nog niet zo lang geleden een tijd dat het aantal premières in Genève ruim boven de honderd lag, dan zijn het er nu niet meer dan vijftien…

MG MOTOR

MG3

Qua aankondigingen en nieuwe producten was MG ongetwijfeld de hoofdattractie van deze 100e verjaardagseditie.

Eerst en vooral werd de MG3 onthuld, een veelzijdige stadsauto uit het B-segment met een volledig hybride aandrijflijn. De krachtbron, Hybrid+ genaamd, combineert een 1,5-liter benzinemotor met een ambitieuze elektrische aandrijflijn, bestaande uit een krachtige elektromotor en een 1,83 kW batterij – dat klinkt misschien niet veel, maar het is heel wat voor een zelfopladende stadsauto… Het hele pakket ontwikkelt 194 pk en zou voor een heel aangenaam rijgedrag moeten zorgen. Deze auto zou wel eens in de smaak kunnen vallen bij particuliere klanten die nog steeds schrikken van de prijs van elektrische auto’s en het gebrek aan (toegang tot) oplaadfaciliteiten in de stad.

MG onthulde ook de MG7, een middelgrote sedan met benzinemotor die waarschijnlijk niet in ons land zal worden verkocht. De MG9, een grote elektrische limousine, en zijn SUV-tegenhanger, de MGS9, daarentegen…

Een andere grote attractie op de show van dit jaar was de MG Cyberster. Er was een tijd dat MG zich specialiseerde in roadsters. Deze wagen heeft met andere woorden een zweem van nostalgie, maar met alle ingrediënten van een moderne sportwagen: een aandrijflijn bestaande uit één of twee elektromotoren die respectievelijk 340 of 544 pk (475 of 725 Nm) leveren, vierwielaandrijving en prestaties die explosief worden genoemd.

Maar de grote aankondiging van MG op de beurs is de lancering van zijn premium zustermerk, zoals Lexus dat is voor Toyota. De naam: IM, voor Intelligent Mobility!

Het acroniem wordt gerechtvaardigd door het massale gebruik van artificiële intelligentie om rijassistentie en connected services naar een nieuw niveau te tillen. Dit zal met name het geval zijn voor de IM L6, de grote sedan die in Genève als wereldpremière wordt gepresenteerd. Het gerucht gaat dat een versie uitgerust met solid state batterijen 800 km zal kunnen afleggen op één lading… Wordt in 2025 op de weg verwacht.

RENAULT

Renault 5

De andere grote attractie op de show was natuurlijk de elektrische R5, een renaissance bij Renault. De stadsauto, door de fabrikant omschreven als een “popicoon”, is avant-gardistisch, veelzijdig en zuinig. Het model, dat de toevoeging E-Tech meekreeg, biedt keuze uit twee accu’s, met een capaciteit van 40 of 52 kWh, een actieradius van respectievelijk 300 en 400 km WLTP, en motoren van 110, 90 of 70 kW. De Renault 5 E-TECH is ook het eerste voertuig dat volledig is ontworpen op de AmpR Small, het nieuwe Ampere-platform dat is gewijd aan elektrische voertuigen uit het B-segment. Renault claimt hiermee een laag gewicht van minder dan 1.500 kg. Tot slot is de Renault 5 E-Tech electric uitgerust met een nieuwe bidirectionele AC-lader die compatibel is met V2L (vehicle-to-load) en V2G (vehicle-to-grid) technologieën. Basisprijs onder de €25.000!

De Franse fabrikant maakte van de show ook gebruik om de Rafale te onthullen, de nieuwste toevoeging aan zijn hybride gamma. Hij heeft dezelfde motor als de Espace en vergelijkbare buitenafmetingen.

DACIA

Dacia Spring

Bij Dacia zal de 3de generatie Duster heel wat werk voor de boeg hebben, aangezien van de twee vorige generaties meer dan 2 miljoen exemplaren verkocht werden. Het model zal verkrijgbaar zijn met hybride en mild hybride aandrijflijnen en met twee- of vierwielaandrijving.

Op dezelfde stand vind je de gefacelifte Dacia Spring… Tot nu toe de enige elektrische auto op de markt die minder dan een ton weegt en minder dan 20.000 euro kost!

MICRO

Wat we in de vorige paragraaf zeiden is niet helemaal waar, want er is ook nog Micro’s nanocar… Op de Show presenteerde het Zwitserse merk de Microlino Lite, een versie die beperkt is tot 45 km/u, die zonder rijbewijs kan worden bestuurd, nog steeds met hetzelfde chassis maar met specifieke kleuren: blauw of grijs en oranje accenten rond de zijruiten en spiegels…

BYD

BYD Seal U

BYD heeft ook een aantal nieuwe modellen, te beginnen met de Tang, een grote elektrische SUV. Met zijn lengte van 4,97 m biedt hij plaats aan 7 passagiers op drie rijen. In Genève krijgt hij een nieuwe stijl, een nieuwe mens-machine-interface – tot nu toe de grootste zwakte van het model – en een batterij waarvan de capaciteit is verhoogd tot 108 kWh voor een geclaimde actieradius van 530 km. En dat alles met 516 pk en 680 Nm onder de motorkap!

In Genève stelde BYD ook zijn Seal-U tentoon, een SUV uit het B-segment met een lengte van 4,78 m die nu op sommige markten verkrijgbaar is als plug-in hybride, maar in Frankrijk alleen als volledig elektrisch voertuig… Voor degenen die moeite hebben om hem te plaatsen: het is de aangewezen concurrent van de Tesla Model Y…

En voor degenen die het nog niet weten, BYD heeft ook een premium divisie, Denza, ontwikkeld in samenwerking met de Daimler Group. Hoewel deze wagens nog niet in ons land rondrijden, was het merk aanwezig in Genève met zijn eerste product, een grote, luxueuze elektrische minibus, de D9…

Tot slot zullen bezoekers van de show ongetwijfeld blij zijn met de Yangwang U8, een grote Chinese Defender-achtige terreinwagen. Het is een logge machine van bijna 3,5 ton met een grote actieradius dankzij een 4-cilinder benzinemotor en een 49 kWh batterij. Het monster ontwikkelt maar liefst 1.194 pk (!) en kan naar verluidt 45 minuten drijven op het water! Naast de verbrandingsmotor is de onzinkbare boot uitgerust met 4 onafhankelijke elektromotoren – één op elk wiel – waardoor hij 360° rond zijn as kan draaien, net als een tank!

Dromen

Lucid Gravity

In Genève mag je ook dromen. In de Zwitserse stad stelden enkele vaders zich ongetwijfeld voor dat ze op vakantie zouden gaan aan het stuur van de elektrische Lucid Gravity… Een grote Amerikaanse SUV, meer dan 5 meter lang, die plaats biedt aan 7 inzittenden, volledig elektrisch is en 700 km kan afleggen op één lading…

Kimera, de Italiaanse specialist in restomods met een Lancia-tintje, had ook genoeg dromen in de aanbieding. In Genève presenteerde de specialist niet alleen een weelderige reeks modellen die ooit deelnamen aan rally’s, maar ook zijn nieuwste creatie, de Kimera EVO38. Het model is een eerbetoon aan de Lancia Beta die in de jaren 80 en 90 deelnam aan het World Rally Championship. Al krijgt hij wel een koolstofvezel carrosserie en een 600 pk sterke 2,0-liter 4-cilinder motor centraal achterin! Reken op een prijs van €880.000 per model. Er zullen er slechts 38 worden geproduceerd…

Geschreven door Alain Vandersande.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine