Het halfjaarrapport van de fleetsector: de winnaars en de verliezers bij de merken

Eind juni is een moment van evaluatie, niet alleen op school, maar ook in de fleetsector. Eens kijken hoe die het er in de eerste zes maanden van dit jaar vanaf bracht …

Beginnen doen we met de fleetmarkt in zijn geheel. Die ging er er afgelopen half jaar met 2,14% op vooruit: er werden 156.092 wagens ingeschreven tegenover 152.827 in dezelfde periode vorig jaar.

In de maand juni daarentegen was er een achteruitgang van 1,27% te merken ten opzichten van dezelfde maand vorig jaar. Al is daar één duidelijke verklaring voor: de invoering van WLTP in september vorig jaar, waardoor heel wat voertuigen nog voor 1 september werden ingeschreven.

Het merkenrapport

Bij de merken sluit Renault de eerste zes maanden van het jaar af als één van de absolute winnaars. FLEET Manager of the Year Marc Fumagalli en zijn team leverden van januari tot juni 2019 1.257 wagens meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In absolute aantallen doet niemand beter.

Procentueel zijn er echter wel enkele merken met meer winst dan de Franse constructeur. De meest spectaculaire is natuurlijk Tesla, dat er dankzij het hier al vaak vermelde “Model 3-effect” maar liefst 223% op vooruit ging. Ook Dacia (+41%, eveneens met Fleet Manager Fumagalli) en Seat (+33%) boeken een mooie vooruitgang.

Maar waar winnaars zijn, zijn er ook verliezers. In de eerste zes maanden van het jaar ging Nissan er met 44% op achteruit, terwijl er ook zowat een kwart minder Porsches, Jaguars, Land Rovers en Alfa Romeo’s werden ingeschreven op naam van een bedrijf.

De tien grootste stijgers en dalers kan u hier bekijken (data aangeleverd door JATO Dynamics):

© JATO Dynamics

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!