Hoeveel (semi-)publieke oplaadpunten zijn er in België en Europa?

EVMarketsReports.com volgt de evolutie van het aantal openbare en semi-openbare elektrische oplaadpunten in Europa en in 16 andere Europese landen. Kunt u niet wachten om te weten hoeveel oplaadpunten er in ons land en op het Oude Continent waren op 31 december 2022? Lees dan verder…

Het Europese openbare laadpalennetwerk is in 2022 met 44% gegroeid tot een totaal van 574 863 laadpunten (waarvan 83% met een laadcapaciteit van 0-22 kW).

Amsterdam heeft het hoogste aantal met 10.473 laadpalen, gevolgd door Londen met 9.272 en Rotterdam met 6.463. Deze groeicijfers zijn bekendgemaakt door de Charge Point Monitor, die informatie geeft over de status van oplaadpunten in 16 Europese landen (48 steden).

1 oplaadpunt voor 13 geëlektrificeerde auto’s

EVReportsMarket.com wijst erop dat in Europa in 2022 in totaal 2,53 miljoen geëlektrificeerde personenauto’s werden geregistreerd. Een op de vier Europese auto’s die in 2022 werd verkocht, was geëlektrificeerd (plug-in-hybride + full electrics). En vandaag rijden er 8 miljoen geëlektrificeerde auto’s op de Europese weg.

Volgens een recente analyse van McKinsey voor een rapport van de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) uit 2022 zal het aantal openbare oplaadpunten in de EU-27 tegen 2030 naar verwachting stijgen tot 3,4 miljoen om te voldoen aan de behoeften van de toekomstige vloot van elektrische voertuigen. Dit cijfer vertegenwoordigt een geschatte verhouding van 9 auto’s op 1 openbaar oplaadpunt.

Momenteel proberen bedrijven en laadpaalinstallateurs een inhaalbeweging te maken om alle EV-rijders een aangename reis te garanderen. Helaas is er nog veel werk aan de winkel, want de huidige verhouding is 13 auto’s op 1 oplaadpunt.

+90% in België

Eind 2022 telde België 23.828 laadpunten, een stijging van 90% in één jaar tijd. Precies 9.661 daarvan zijn openbaar (40,5%). De andere zijn semi-openbaar.

Bijna 95% van deze Belgische (semi-)publieke laadpunten – d.w.z. 22.522 – hebben een laadvermogen tussen 0 en 22 kW (in wisselstroom). Bijna 3% (699) heeft een vermogen van 100 kW en meer.

Antwerpen ging van 819 oplaadpunten in januari 2022 naar 1.420 in december 2022. In dezelfde periode ging Gent van 764 naar 1.295 en Brussel van 625 naar 1.109 oplaadpunten.

Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk schalen langzaam op…

Nederland heeft nog steeds het grootste netwerk van openbare oplaadpunten in Europa, met naar schatting meer dan 115.000 stations, een aantal dat jaarlijks met 35% toeneemt. Andere West-Europese landen evolueren eindelijk mee. Maar aan het huidige tempo duurt het toch nog minstens twee jaar voordat Duitsland (met een wagenpark dat vijf keer groter is dan dat van Nederland) onze noorderburen inhaalt.

Het goede nieuws, volgens EVReportsMarkets.com, is dat Duitsland, Frankrijk en het VK hun achterstand geleidelijk inlopen en hun laadinfrastructuurnetwerken hebben uitgebreid met respectievelijk 88.000 (+43% in één jaar), 73.000 (+58%) en 55.000 (+45%) laadpunten.

Deze cijfers zijn nodig om de snelle groei van het aantal geëlektrificeerde personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen in elk land op te vangen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine