Het elektrificeren van een wagenpark kan een behoorlijke uitdaging zijn. Zeker wanneer je een vloot van personenwagens moet combineren met bestelwagens. Hoe maak je best de combinatie? FLEET.be ging ten rade bij Grégory Navet, Mobility, Fleet & Tools Manager van Sibelga.
Hoe ziet jullie wagenpark eruit?
“Voor onze bedrijfswagens, praten we niet langer over auto’s, maar mobiliteitsbudgetten. We hebben 260 medewerkers die een mobiliteitsbudget krijgen. Daar zitten ongeveer 230 wagens bij, maar onze medewerkers mogen dit budget uiteraard ook geheel of gedeeltelijk gebruiken voor de andere pijlers van het federaal mobiliteitsbudget: abonnementen op het openbaar vervoer, fietsen, geld voor huur of hypothecaire lening en zelfs een uitbetaling in cash.”
“Kiest een medewerker voor een bedrijfswagen, dan kan hij enkel voor een EV kiezen. Dieselwagens zijn al zo’n vijf jaar niet meer toegelaten, benzines niet meer sinds 2021. Tot vorig jaar stonden we wel nog plug-in hybrides toe. Maar vorig jaar was al 8 op de 10 bestellingen elektrisch. Onze elektrificatie gaat met andere woorden vrij snel, want vandaag is al 50% van onze wagens EV of PHEV.”
“Onze utilitaire vloot bedraagt tot slot 440 voertuigen: van cargofietsen tot vrachtwagens.”
Hoeveel laadpalen hebben jullie op jullie vestiging?
“82, maar we hebben nog ambitie om uit te breiden, zowel voor de parking met personenwagens als voor onze utilitaire parking.”
Is het elektrificeren van een personenwagenpark anders dan een bestelwagenvloot?
“Zeker. Een bedrijfswagen is voor een medewerker een deel van het loon, een bestelwagen is een echt werktuig. Bij de bedrijfswagens zijn we dan ook stapsgewijs gegaan, eerst met de ambassadeurs die het meest aansluiten bij een EV. En uiteraard hebben we hen allemaal wegwijs gemaakt in het elektrisch ecosysteem.”
“De bestelwagens zijn dan weer geen privéwagens. Ze worden soms naar huis genomen door onze techniekers, maar alleen voor woon-werf verplaatsingen, niet voor privéverplaatsingen. Daar spelen andere factoren. Zo elektrificeert de markt van de lichte vracht toch een stukje trager. Nu komen er steeds meer modellen uit en elektrificeren we alles in de categorie onder de 3,5 ton. Daarboven doen we dat nog niet, omdat we daar met interventievoertuigen en we toch een zekere gebruikszekerheid willen hebben qua autonomie, laadproces en lading capaciteit.”
Voorzien jullie ook een laadpaal bij medewerkers thuis?
“Ja, dat doen we. Voor techniekers wordt dit nog à la carte bekeken. In die car policy staat bovendien ook beschreven dat een medewerker die binnen de vijf jaar na plaatsing van de installatie het bedrijf verlaat, de laadpaal overneemt voor het nog af te schrijven bedrag.”
“Het gebruik van die laadpaal is trouwens heel gemakkelijk. Onze medewerkers kunnen met hun kaart van TotalEnergies thuis en onderweg laden. Hierdoor krijgen we inzage in hun laadgedrag en kunnen we vlot de gebruikte elektriciteit terugbetalen en zij hoeven geen verschillende laadkaarten te gebruiken.”
Hoe zijn jullie bij TotalEnergies terechtgekomen?
“TotalEnergies was al onze partner inzake brandstofkaarten. Toen we een aanbesteding uitschreven voor onze thuislaadinfrastructuur, kwamen zij er als sterkste uit. Ik apprecieer vooral de korte contactlijnen met TotalEnergies. We zitten zowat tweewekelijks samen om te overleggen omtrent onze laadinfrastructuur. Het plaatsen van laadpalen is immers geen sinecure, voorbereiding en nodige papierwerk in orde hebben zijn belangrijke elementen voor een vlotte implementatie. Dankzij deze nauwe samenwerkingen, houden we altijd de vinger aan de pols en kunnen we snel mogelijke problemen verhelpen.”
Mogen medewerkers overal laden?
“In principe wel. We raden aan om zo vaak mogelijk op het werk te laden. Thuis laden komt net daarna, gevolgd door publiek laden, met een voorkeur voor laden aan tragere AC-chargers, en snelladers enkel als laatste redmiddel te gebruiken.”
Dit artikel werd u aangeboden door TotalEnergies. Denkt u eraan uw wagenpark te elektrificeren? Laat u dan zeker door hen adviseren via deze link.
#Advertorial