Lexus valt fleetmarkt aan met nieuwe NX

Deed Lexus het tot voor kort enkel met hybrides en één elektrische wagen, dan komt de Japanse constructeur nu voor het eerst met een plug-in hybride op maat van de fleetmarkt. Het is de Lexus NX, de compacte SUV van het merk, die de eer krijgt.

De nieuwe NX komt in twee smaken naar ons land. Enerzijds een zelfopladende hybride, de specialiteit van het huis, anderzijds – voor het eerst in een Lexus – een plug-in hybride. Een volledig elektrische variant, zoals bij de UX, komt er voorlopig nog niet. De klassieke hybride 350h krijgt een 2.5 benzine die op de Atkinsoncyclus loopt, goed voor 242 pk en een acceleratie van 7,7 seconden. De stekkerbybride is voorzien van een viercilinder 2,5-liter hybride motor en een oplaadbare lithium-ionbatterij van 18,1 kWh.  Een extra elektromotor achteraan maakt voltijdse aandrijving op alle wielen mogelijk.  Het plug-in-systeem produceert 306 pk en zal naar verwachting in iets meer dan zes seconden een acceleratie geven van 0-100 km/u.  Ook voor de CO2-uitstoot en het verbruik hebben we nog enkel een schatting: minder dan 40 g/km en minder dan 3 l/100 km. Elektrisch zou het model 63 km kunnen rijden en dat bij snelheden tot 135 km/u.

Lexus geeft ook mee dat de plug-in hybride een hoge efficiëntie behoudt wanneer de batterij leeg is. “Bij veel concurrenten wordt de werking standaard ingesteld op een interne verbrandingsmotor, maar bij de NX 450h+ is deze standaard ingesteld op een efficiënt zelfopladend hybride-systeem. Onder deze omstandigheden zal de efficiëntie van de NX naar verwachting zo’n 20% groter zijn dan die van concurrerende systemen”, aldus de Japanse autobouwer. Wij kijken er alvast naar uit wat dat in de praktijk zal geven.

Nieuw interieur

De nieuwe NX is 3 centimeter langer, 2 centimeter breder en een halve centimeter hoger. Maar vooral minder druk. Zijn radiatorrooster komt wat prominenter in beeld, maar voorts is het vooral less is more. De extra lichtstreepjes onder de koplampen zijn weg, het lijnenspel is nog altijd opvallend met vooral die forse schoduerpartij, maar minder druk en achteraan volgt Lexus de automobiele canon door de twee lampen te verbinden met een lichtstreep. Daaronder komt in plaats van het Lexus-logo gewoon de uitgeschreven merknaam. Ook zoiets dat automerken steeds vaker doen.

De meeste moeite ging echter naar het interieur van de wagen: het materiaalgebruik werd geüpgraded en Lexus schikte de bedieningselementen zo dat de gebruiksvriendelijkheid een tikje hoger ligt. Het is waarschijnlijk ook in dat opzicht dat het touchpad op de middenconsole, dat voor velen toch wat onhandig in elkaar zat, niet meer in deze NX zit. Het centrale scherm, drie maal sneller dan zijn voorganger en grafisch helemaal bijdetijds, bedien je nu via touchscreen of met spraakbediening.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Lexus Waterloo 1420 Braine-l'Alleud
Lexus Turnhout (Hedin Automotive) 2300 Turnhout
Gego Naninne 5100 Namur
Lexus Gent 9050 Ledeberg
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine