Ligt de toekomst van de multimerkengarage bij het alles-onder-één-dak principe?

Automerken verenigen zich steeds vaker in groepen. Hetzelfde geldt voor hun concessies. Maar toch blijven de verschillende merken vaak strikt gescheiden. Een goede strategie?

In een gloednieuwe vestiging langs de E19 in Kontich vind je bij D’Ieteren Mobility Company, de groepering van Auto Natie Group, Brussels Auto Group, D’Ieteren Centers en Jennes, alle activiteiten van de grote automerken uit de Volkswagen-groep onder één dak, wat de vestiging een one-stop-shopping maakt voor alles wat te maken heeft met Audi, Volkswagen, Volkswagen Bedrijfsvoertuigen, SEAT, CUPRA en Škoda. Bovendien resideren ook de multimerkencarrosserieafdeling Wondercar, multimerken servicedienst Wonderservice en de exclusieve merken van D’Ieteren Luxury Performance (Porsche, Bentley, Lamborghini, Rimac) onder de vleugels van de groep.

“Uiteraard is een operationeel gebrek aan parking niet de belangrijkste drijfveer voor dit gloednieuwe concept”, verduidelijkt Nicolas Stasse, Regional Manager. “De nieuwe inzichten in de retailwereld en de nieuw uitgetekende customer journey van onze klanten hebben we vertaald naar één ruim bemeten locatie waar verkoop, onderhoud en carrosserie worden samengebracht en waar wij als groep onze klanten beter en efficiënter kunnen bedienen.”

Minder tijdsverspilling

“Zo maken we gebruik van een directe receptie waarbij de klanten binnenrijden via één van de vijf poorten om daar rechtstreeks te worden ontvangen door ons team”, vult Jean-Piere De Roeck, CRO D’Ieteren Mobility Centers Antwerpen aan. “Gedaan dus met het tijdverslindend zoeken naar parking of het vinden van de juiste vervangauto. Op die manier kunnen we niet alleen efficiënter werken, maar laten we het hele proces vlotter verlopen voor de klant. Onze ambitie is om met deze manier van werken ook het aantal doorgangen te laten stijgen, tegen de markttendens in.”

Didier Willems, CEO van de D’Ieteren Mobility Company vult aan: “We mikken op jaarbasis inderdaad op om en bij de 30.000 mechanische interventies en zowat 2.5000 koetswerkherstellingen. Het principe van alles onder één dak aan te bieden, waar de identiteit van elk merk behouden en gerespecteerd werd, trekken we immers door naar ons hypermodern atelier met maar liefst 32 bruggen en 5 recepties. Deze hoogtechnologische uitrusting met een klemtoon op alles wat met elektromobiliteit te maken heeft, zal ons in staat stellen om in de eerste plaats een hoogstaande dienstverlening aan te bieden: één van onze absolute prioriteiten. Daarnaast is het een manier om de beste talenten in onze sector aan te trekken voor een divers en inclusief personeelsbeleid.”

Efficiëntie

Een hogere efficiëntie is het codewoord. Op de locatie zie je een afname van het aantal werkplaatsen (van 5 naar 1) en het aantal showrooms (van 6 naar 1 locatie), waardoor het personeelsbestand en het materiaal efficiënter kan worden ingezet. Bovendien heeft de nieuwe vestiging een lagere infrastructuurkost dan de verschillende, soms verouderde vestiging die het vervangt. Dankzij zonnepanelen, warmtepompen en regenwaterputten is het gebouw bovendien quasi klimaatneutraal.

Kwaliteitsvolle service

De eengemaakte site van D’Ieteren Mobility Company in Kontich is ook het begin van een eengemaakt verhaal. Eenzelfde kwaliteitsvolle dienstverlening voor de klanten van de verschillende merken die er naast elkaar te vinden zijn, maar ook eenzelfde dienstverlening op de verschillende locaties van de groep (de voormalige locaties van Auto Natie Group, Brussels Auto Group, D’Ieteren Centers en Jennes), die allemaal gerebranded als D’Ieteren Mobility Center.

”Op al deze locaties willen we dezelfde kwaliteitsvolle service en een uitgebreide waaier aan mobiliteitsoplossingen bieden”, zegt Didier Willems, CEO D’Ieteren Mobility Company. “Bovendien blijven we er nog steeds de automerken Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA, Škoda en Volkswagen Bedrijfsvoertuigen verdelen.”

FLEET Connect biedt bedrijven toegang tot het netwerk van FLEET.be.
Om hun projecten en oplossingen te delen met de FLEET community.
Dit stuk is een samenwerking tussen FLEET Content Studio van Effective Media en D’Ieteren Mobility Company.

#Advertorial

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine