Nieuwe Renault Master heeft een indrukwekkende smoel!

“Oh ja… hij heeft een karakteristieke snuit, deze nieuwe Renault Master!” Dat was toch ons eerste gedacht toen we de nieuwe Renault Master voor het eerst zagen op Solutrans in Lyon, waar hij in wereldpremière werd voorgesteld. Naast zijn opmerkelijke design, zijn hier de kenmerken van deze grote bestelwagen van het merk Renault.

Aerovan

In het persdossier, dat zonder foto werd uitgestuurd voordat de bestelwagen werd onthuld, staat te lezen: “De nieuwe Renault Master inspireert betrouwbaarheid, robuustheid en veiligheid. Zijn massieve voorkant draagt in grote mate bij aan deze indruk, met zijn unieke styling die doet denken aan de wereld van de zware vrachtwagens”. We kunnen deze indrukken alleen maar bevestigen, met het imposante radiatorrooster, omringd door grote C-vormige LED-koplampen die een hoofdrol spelen in de nieuwe look.

De achterpartij is strakker gemaakt om de aerodynamica te optimaliseren en is ontworpen om uitstekende afmetingen te behouden voor de achteringang en het nuttige volume.

En aerodynamica is er meer dan voldoende bij deze Master. Renault omschrijft het zelf als Aerovan. “Omdat de bestelwagen te groot was voor de gebruikelijke windtunnel van Saint-Cyr, werden de ontwikkelingsstudies in de windtunnel uitgevoerd met maquettes op een schaal van 83 procent. Daarna werden de versies op schaal 1:1 ter validatie getest in een windtunnel die gespecialiseerd is in aerodynamische studies voor vliegtuigen”, leren we uit het persdossier.

Hierdoor stoten de dieselversies van de Renault Master nu minder dan 200 g CO2/km uit, terwijl de elektrische versie het verbruik met 20% verlaagt.

Zoals op kantoor

Het interieur van Nieuwe Renault Master leunt dicht aan bij dat van de personenwagens uit het gamma. Het S-vormige dashboard is naar de bestuurder gericht. Het 10”-scherm, wordt standaard op het hele gamma aangeboden. Het OpenR Link met geïntegreerde Google verhoogt de ruimte in het interieur. Met een totaal van 135 liter werd het opbergvolume 25 procent groter

Bovendien laat Nieuwe Renault Master zich gemakkelijk omvormen tot een echt mobiel kantoor. Zo vormt de rugleuning van de centrale zetel een werktafel wanneer ze is neergeklapt en kan de zitting worden opgeklapt om toegang te geven tot het specifieke opbergvak voor een pc. USB-C-aansluitingen maken het mogelijk om elektronische toestellen van stroom te voorzien. 

Tot 22 m³

Nieuwe Renault Master biedt vanaf zijn lancering een volledig gamma om de meest uiteenlopende behoeften van professionals te dekken. Zo staan er twintig verschillende koetswerkuitvoeringen van 11 tot 22 m3 (TBC) op het programma, die met hun grotere toegangsbreedte (+ 40 millimeter) ter hoogte van de zijdelingse schuifdeur en hun grotere laadlengte (+ 100 millimeter) tot de beste in deze categorie behoren. Zijn nuttig laadvermogen, afmetingen en volumes zijn verbeterd.

Af fabriek worden twintig ombouwbasissen aangeboden, die bovendien in een werkplaats ter plaatse kunnen worden aangepast met bepaalde transformaties (kipvoertuig, diepe cabine, enz.). Hierdoor kunnen de in de fabriek gemonteerde kits in de catalogus worden opgenomen, met een kortere leveringstermijn en een lager aantal transporten tot gevolg.

Meerdere aandrijfvormen van bij de lancering

Als de nieuwe Renault Master volgend voorjaar in de verkoop gaat, zal hij verkrijgbaar zijn in een diesel- en een elektrische versie. De waterstofversie, ontwikkeld in samenwerking met Hyvia, zal naar verwachting eind 2025 beschikbaar zijn.

Voor de dieselversies zal de Master in België drie varianten van de 2.0 dCi (diesel) aanbieden, namelijk 130, 150 en 170 pk. Renault claimt een gemiddelde brandstofbesparing van 1,5 liter per 100 km. De transmissie is een conventionele handgeschakelde versnellingsbak of een nieuwe automatische 9-versnellingsbak.

De zuiver elektrische versies van Nieuwe Renault Master zijn verkrijgbaar met twee motoren van 96 of 105 kW, elk goed voor 300 Nm koppel, met een batterijcapaciteit van 40 kWh (180 kilometer rijbereik over de WLTP-cyclus) respectievelijk 87 kWh (meer dan 410 kilometer).

Zo kan Nieuwe Renault Master waarden voorleggen met een nuttig laadvermogen van 1.625 kilogram voor rijbewijs B, een rijbereik tot meer dan 410 kilometer over de WLTP-cyclus en een sleepvermogen van 2,5 ton. Het verbruik blijft volgens Renault binnen de perken, met een WLTP-waarde van 21 kWh/100 km voor de versie met 87 kWh-batterij, dankzij een innovatief thermobeheersysteem. Met de snellader van 130 kW DC kan hij in nauwelijks 30 minuten 229 kilometer rijbereik recupereren. Thuis kan het voertuig in minder dan vier uur van 10 tot 100 procent worden opgeladen met een wallbox van 22 kW AC.

V2X

Nieuwe Renault Master zal in de elektrische versies de volgende V2X-functies aanbieden: ‘Vehicle To Load’ (V2L) en ‘Vehicle To Grid’ (V2G). Dat omvat de mogelijkheid om externe toestellen (V2L, van het voertuig naar een elektrisch toestel) op te laden aan een stopcontact in het interieur, in de laadruimte of via een adapter die op het laadstopcontact moet worden aangesloten. Zo kunnen draagbare apparaten (bijvoorbeeld gereedschap, computer) of apparaten geïntegreerd in een conversie van een van onze carrosseriebouwers (koelwagen, gemotoriseerde achterklep, bus met bijkomende verwarming/airconditioning, enz.) rechtstreeks op de batterij worden aangesloten.

Dankzij de bidirectionele lader, kan Nieuwe Renault Master ook worden geïntegreerd in het elektriciteitsnet om energie te leveren vanuit de batterijen (V2G-functie, van het voertuig naar het elektriciteitsnet).

Nu is het alleen nog afwachten wat dit visuele beest in zijn mars heeft. Een lid van de Van of the Year-jury (een prijs waarvoor de Master volgend jaar meedoet) kreeg de kans om pre-productieversies ter hand te nemen. Zijn eerste indruk was duidelijk: “Hij rijdt echt goed”. We kijken alvast uit naar onze eerste test!

Foto’s

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine