Officieel: Brussel bant verbrandingsmotoren vanaf …

Een verrassing kunnen we het niet noemen, want de Brusselse regering had in het regeerakkoord eerder al haar plan bekendgemaakt om voertuigen met verbrandingsmotoren gefaseerd van haar grondgebied te bannen. Nu zijn de details van dat plan publiek gemaakt. Zoals verwacht zullen voertuigen met diesels eerst geen toegang meer krijgen tot de lage emissiezone (LEZ) vanaf 2030. In 2035 volgen voertuigen met benzine-lpg-motoren.

Meest vervuilende diesels al vanaf volgend jaar geband

Wie nog met een oude diesel rijdt, zal eerst naar een alternatief moeten kijken. Vanaf 2022 zijn de laatste dieselvoertuigen zonder roetfilter, euronorm 4, al niet meer toegelaten in de LEZ van Brussel. In 2025 volgen de dieselvoertuigen met euronorm 5. In 2030 wil de Brusselse regering voertuigen met dieselmotoren volledig bannen. In 2035 is het de beurt aan voertuigen met benzine-lpg-motoren. Om verwarring te voorkomen en automobilisten een houvast te geven tijdens de uitfasering heeft de Brusselse regering een tijdschema opgesteld voor de verschillende soorten voertuigen. 

Low Emission Mobility Brussels

Er worden ook allerlei maatregelen genomen om de transitie te vergemakkelijken, zoals financiële steun, informatie en bewustmaking en de uitrol van laadpalen voor elektrische voertuigen.  

Om ervoor te zorgen dat de transitie geleidelijk en op een rechtvaardige manier gebeurt, heeft de Brusselse regering ook een roadmap goedgekeurd, de “Low Emission Mobility Brussels“. Daarin staan begeleidende maatregelen, onder andere voor personen met een beperkte mobiliteit, kleine- en middelgrote ondernemingen en autodelen. Dit zijn de voornaamste:

  • De LEZ-premie voor Brusselse kmo’s wordt versterkt en aangepast. Dit moet de Brusselse KMO’s toelaten om gemakkelijker voertuigen met verbrandingsmotoren te vervangen door elektrische.
  • Mobiele controleteams worden ingevoerd vanaf 2022. Die zullen erop toezien dat buitenlandse voertuigen die in Brussel rijden, voldoen aan de criteria van de lage-emissiezone.
  • Er wordt een ‘verkeersarmoedemanager’ binnen de Brusselse administratie aangesteld, om de steunmaatregelen voor de meest kwetsbare doelgroepen te versterken en meer aandacht aan hen te besteden.
  • De komende jaren worden budgetten vrijgemaakt voor mobiliteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waaronder bijna een miljard euro voor het openbaar vervoer (bus, tram en metro) in 2021 om het aanbod en de toegankelijkheid ervan te verbeteren.
  • Er komt een verregaande hervorming van de aan particulieren toegekende Brussel’Air-premie, waarvan het budget is verviervoudigd, die werd aangepast aan de inkomens van de huishoudens en die binnenkort tal van nieuwe mobiliteitsalternatieven zal integreren.
  • Er komt een gewestelijke strategische visie voor de uitrol van laadpalen voor elektrische voertuigen, waarbij ernaar wordt gestreefd om tegen 2035 het target te halen van 22.000 publiek toegankelijke laadpunten. 
#Auto #Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine