Porsche Panamera plug-in hybride zingt het elektrisch een stuk langer uit

Porsche heeft zonet het doek getrokken van de nieuwe Panamera. Vooral de extra technologie aan boord valt op, al zullen fleetrijders vooral de plug-in hybride aandrijflijnen van korterbij analyseren.

Zo is de nieuwe Panamera standaard voorzien van luchtvering. Het interieur volgt dan weer het Porsche Driver Experience-cockpitconcept waarbij alle bedieningen zo veel mogelijk rond de bestuurderspost worden geconcentreerd. Al heeft ook de passagier vooraan (optioneel) recht op een eigen display. Het 10,9 duim grote scherm geeft op verzoek de prestatiegegevens van het voertuig weer. Het maakt ook de bediening van het infotainmentsysteem mogelijk en ondersteunt videostreaming terwijl de auto in beweging is. Om de bestuurder niet af te leiden is het passagiersdisplay niet zichtbaar vanaf de bestuurdersstoel.

Andere technologie aan boord, zoals naadloze communicatie tussen de Panamera, zijn voertuigapp en APple Car Play of Android Auto, een uitgebreide adaptieve cruise controle met actieve rijstrookgeleiding en kruispuntassistentie en optioneel een HD-ledmatrixverlichtingssysteem met hoge resolutie, met meer dan 32.000 pixels per koplamp. Ook nieuw is dat de bestuurder tijdens het automatisch parkeren niet meer in de auto hoeft te zitten, hoewel hij verantwoordelijk blijft voor het manoeuvre. Het parkeerproces kan met de nieuwe Remote ParkAssist-functie gesuperviseerd worden vanop een smartphone.

4 PHEV’s

Vanuit fleetopzicht zijn uiteraard de plug-in hybride versies het interessantst. Porsche biedt in totaal vier E-Hybrid-aandrijflijnen aan voor de nieuwe Panamera. Alle E-Hybrid-varianten kunnen rekenen op betere prestaties, een groter rijbereik en meer efficiëntie. Wij kijken alvast uit naar de nieuwe Panamera Turbo E-Hybrid. Het hart van zijn aandrijflijn is een grondig herziene 4.0-V8-turbomotor. Het vermogen van de nieuw ontwikkelde elektromotor bedraagt 140 kW (190 pk). Samen leveren ze een systeemvermogen van 500 kW (680 pk). 

De Panamera Turbo E-Hybrid sprint in 3,2 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 315 km/u. Zijn batterijcapaciteit bedraagt nu 25,9 kWh. Dat maakt een overeenkomstig elektrisch rijbereik mogelijk van maximaal 91 kilometer in de gecombineerde WLTP-cyclus of van 83 tot 93 km in de stadscyclus. Een nieuwe AC-boordlader van 11 kW verkort de oplaadtijd bij geschikte oplaadpunten tot 2 uur en 39 minuten.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine