Securex : “CO2-emissie van de bedrijfswagen daalde afgelopen twee jaar met 2,2%”

Het sociaal secretariaat van HR-dienstverlener Securex voerde een enquête bij 39.566 werknemers. Daaruit blijkt dat 87,7% van de bedrijfswagens op diesel rijdt. De officiële cijfers van de DIV tonen echter een andere realiteit …

Welk type wagen is op 1 januari 2019 in circulatie volgens Securex?

87,7% van de wagens rijdt nog op diesel (tegenover 93,4 twee jaar geleden), duidt Securex aan.

Alle andere motorisaties groeien in meerdere of mindere maten.

Op 1 januari 2019 reed 1 op de 10 bedrijfswagens op benzine, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2017 (van 5,7% in 2017 naar 10,1% in 2019). Het aandeel elektrische wagens is nog klein, maar verdubbelt wel van 0,1% tot 0,2% op 2 jaar. Dezelfde stijging zien we bij hybride wagens van 0,8% naar 1,7% (+121%). Het aandeel wagens dat op gas rijdt (LPG 0,07%, CNG 0,18%) blijft laag.

Tim Blanckaert, Mobility Expert : “Verschillende redenen kunnen aan de basis liggen van het lage aantal milieuvriendelijke wagens. Te weinig ondersteuning voor werkgevers, gebrek aan laadpalen, leasemaatschappijen kijken ook nog de kat uit de boom, dure catalogusprijs en nog geen goed zicht op de tweedehandswaarde van dergelijke wagens, dit door de evolutie van de elektrische wagens”

De cijfers van het DIV, gecommuniceerd door Febiac, zeggen ons iets anders, zeker voor de leasemaatschappijen.

Welke impact op de CO2?

“We zien een lichte trend naar minder vervuilende wagens”, kondigt het persbericht aan. De gemiddelde CO2-uitstoot van bedrijfswagens is de afgelopen 2 jaar gedaald met 2,2%, van 114,4g/km in 2017 naar 112g/km in 2019. De sterkste daling deed zich voor tussen 2017 en 2018 (-1,9%).

Iris Tolpe, Director Business Consultancy : “We zien dat de CO2-uitstoot over het algemeen met slechts 2% gedaald is op 2 jaar tijd, en dat milieuvriendelijke wagens een randfenomeen blijven. Diesel blijft koning en de arbeidsmarkt is duidelijk niet klaar voor vergroening. Enerzijds lijken werkgevers vandaag nog niet echt wakker te liggen van een groenere fleet (ook in het kader van retentie); anderzijds kiezen werknemers nog zeer vaak traditioneel voor een dieselwagen. De fiscale spelregels hebben dus weinig impact op de keuze van de bedrijfswagen, waar de Belgische werknemer niet wakker lijkt te liggen van een paar euro meer of minder in het voordeel van alle aard. Het valt nog af te wachten wat de impact zal zijn van het mobiliteitsbudget.”

Laten we dat wat relativeren. Het is waar dat de transitie naar “Zero Emission” wagens nog wat op zich laat wachten. En het is een feit dat de gemiddelde CO2-uitstoot in 2019 steeg voor de gehele markt. De oorzaken? De ontdieseling van het park (ook bij de bedrijven) EN WLTP

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!