Test Hyundai Ioniq 6: aerodynamica zorgt voor (veel) extra kilometers

Wanneer je Ioniq 6 in Google mikt, krijg je meteen een rist artikels van confraters waarin het uiterlijk van Hyundai zijn elektrische berline de main topic is. Mooi vind ik hem ook niet, maar laat je vooral niet teveel afleiden door esthetische besognes. Dit is een klepper die menig Europees concurrent het vuur aan de schenen legt.

Hyundai heeft trouwens een goede reden om voor deze wigvorm te kiezen. Met een luchtweerstand van slechts 0,21 Cw verhoogt de Ioniq 6 gevoelig zijn rijbereik. Ik reed met de achterwielaandrijver met single motor van 228 pk. Samen met de 74 kWh batterij is deze long range versie goed voor een autonomie van 495 km (eigen gemeten verbruik, WLTP: 614 km). De Ioniq 5 – van wie de Ioniq 6 zijn platform ontleent – rijdt met zijn meer hoekige vormgeving maar liefst 100 km minder ver. Niet mooi dus, die Ioniq 6 maar wel bijzonder efficiënt! Met zijn 800 volt architectuur is de Ioniq 6 ook qua laden bij de les. Zo kan je DC laden aan snelheden tot liefst 233 kW, wat in de praktijk betekent dat je op een dik kwartier van 50 naar 395 km autonomie gaat!

Interieur

Binnenin maakt de Ioniq 6 ook indruk met wat ik alleen maar kan omschrijven als een premium look and feel. Het breed uitgesmeerde digitale dasbhoard annex infotainment scherm oogt fris en overzichtelijk. De meest functies bedien je digitaal maar sommige kan je dubbel bedienen met fysieke knoppen. Heel handig is de knop op het stuur waarmee je de rijmodi bedient. Een minpunt: bij de minste overschrijding van de geldende snelheidslimiet krijg je auditieve signalen, wat al snel irritant is. Je kan die waarschuwingen wel manueel afzetten, maar dat moet telkens je de auto start. Nogal omslachtig dus. Geen klassieke versnellingspook in de Ioniq 6, maar een dikke en luxueus aanvoelende hendel met draaifunctie aan de stuurkolom doet de job prima.

Elektrische aandrijving biedt designers meer ruimte voor een kortere snuit omdat je er geen grote verbrandingsmotor moet inlepelen. Hyundai vertaalt dit efficiënt naar een grote interieurruimte. De beenruimte achteraan is royaal, een echt limousinegevoel. Ondanks de sterk aflopende daklijn valt ook de hoofdruimte mee. Tenminste … al je niet groter bent dan 1,85 m.

Rijden

Met zijn 228 pk accelereert de Ioniq 6 in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat zijn niet de flitsende prestaties die we ondertussen gewoon zijn van EV’s maar ik ervaarde dat op geen enkel moment als storend. Het onmiddellijk beschikbare koppel zorgt nog steeds voor een flukse rijervaring. Bovendien maakt de Ioniq 6 een zeer comfortabele indruk. Hij stuurt vloeiend en is zeer geschikt voor lange afstanden. Qua gemiddeld verbruik klokte ik na de weektest af op 15 kWh/km, wat outstanding is voor een EV van deze omvang.

Conclusie

Met de Ioniq 5 maakte Hyundai al duidelijk dat ze in het EV-segment de Europese merken het vuur aan de schenen leggen. De Ioniq 6 doet er nog een schepje bovenop met zijn aërodynamische kwaliteiten. Met een catalogusprijs rond de 55.500 euro is het geen koopje maar je krijgt er dan ook een technologisch hoogstaande EV voor die zeer aangenaam rijdt. Toch maar op de shortlist zetten voor een testrit indien u in dit segment gaat shoppen.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine