Het segment van de kleine stadswagens krijgt het steeds moeilijker, maar Toyota lijkt daar de oplossing voor gevonden te hebben. De Japanners zetten immers ook hun kleinste wagen “op stelten” om er het populairste wagentype van het moment van te maken: een crossover. Een gouden zet of niet? FLEET.be zocht het uit!
De Aygo X (je spreekt het uit als Aygo Cross) is trouwens een halve Belg, want de auto werd ontwikkeld door de dames en heren van Toyota Motor Europe, dat gevestigd is in ons land! En we moeten zeggen dat onze landgenoten (en de designstudio in Nice die de initiële aanzet gaf) een opvallend stadskarretje op de baan zetten. Stijlvolle tweekleurige uitvoeringen, een gespierder uiterlijk dan de vorige Aygo (125 mm breder, 11 mm extra bodemvrijheid) en ultrakorte overhangen (nog 72 mm minder dan de Yaris Cross waar hij het platform mee deelt): ideale wapens voor een segment waar opvallen en personaliseren belangrijk is.
Ook de technologie aan boord kreeg een flinke update, met een 7, 8 of 9 inch centraal scherm naargelang het uitvoeringsniveau, steeds connecteerbaar met Android Auto en Apple Car Play. Zeker op het topniveau geeft het scherm hoogwaardigere graphics dan veel van zijn concurrenten, al werkt het systeem niet bepaald razendsnel. Maar eerlijk gezegd: dat doen veel van zijn concurrenten ook niet.
Safety first!
Die beschikken ook niet (althans standaard) over de vele veiligheidssystemen van Toyota Safety Sense: het systeem gebruikt een combinatie van monoculaire camerasensor en millimetergolfradarsensor, Pre-Collision System (PCS) met voertuigdetectie, die nu aan hogere snelheden werkt. De Agyo X introduceert ook voetgangersdetectie tijdens dag en nacht, fietserdetectie tijdens de dag, Collision Mitigation Support, Intelligent Adaptive Cruise Control, Lane Trace Assist and Emergency Steering Assist. De Aygo X beschikt bovendien ook over technologieën zoals een achteruitrijcamera en een herinneringssysteem voor de achterbank.
Het interieur van de Aygo X. Tip: klik op elke button om de desbetreffende tekst te bekijken.
Top of the bill is echter niet het arsenaal aan veiligheidssystemen, maar het inklapbaar canvasdak dat je naar achteren kan schuiven om van de Aygo X een halve cabrio te maken: ideaal om lekker decadent te doen op een zuiderse promenade bij valavond! Of hoe Toyota erin slaagde om een vleugje Lexusgevoel in de Aygo X te stoppen.
Geen hybride nodig
Onder de motorkap ligt een gereviseerde versie van de oude motor van de Aygo: een éénliter driecilinder die 72 pk op de tabellen zet. Deze wordt gekoppeld aan een CVT-automaat of een manuele versnellingsbak met 5 verhoudingen. En waarom geen hybride, toch wel het paradepaardje van de Japanners, vraag je je meer dan waarschijnlijk af? Wel: dan zou de overhang van de auto te groot worden. De batterij van het hybridesysteem heeft immers plaats nodig in de neus van de auto.
En laat net die korte overhang, zoals we hierboven al zeiden 72 mm minder dan een Yaris Cross, één van de uitgangspunten van deze wagen zijn, zowel qua design als voor de wegligging. Bovendien zou een hybride aandrijving de wagen duurder maken (later meer over de prijs) en zet de Aygo X dankzij zijn lage gewicht en compacte, aerodynamische koetswerk al meer dan behoorlijke verbruikscijfers op de tabellen: 4.7 l/100 km en 107 g/km CO2 meer bepaald.
Roffel, roffel
De sterktes en zwaktes van dit blokje kennen we al van in de vorige Aygo en die blijven ook in deze verhoogde variant aanwezig. In de manuele versie roffelt de driecilinder aanstekelijk, maar op meer geaccidenteerd terrein mist hij soms wat longinhoud om de grootste heuvels te bedwingen. Hetzelfde geldt voor de versie met automaat, die bovendien wat last heeft van typische CVT-klanken. Maar toch, in combinatie met het uitstekend onderstel, comfortabel met een vleugje dynamiek, heb je wel een ideale cocktail om de stad mee te verkennen, zeker omdat de wagen uitpakt met een ultrakorte draaicirkel. Een wagen die vooral uitblinkt op één terrein dus. Al komt dat met een zeker prijskaartje.
Met een vanafprijs van dik 15.000 euro is de Aygo X immers niet de goedkoopste wagen in zijn segment. Wie een iets hoger uitrustingsniveau wil (zowat +1.200 euro per niveau), kan voor hetzelfde geld ook een segment hoger gaan shoppen (weliswaar met iets minder uitrusting) en daar krijg je een meer bruikbare achterbank en koffer (in de Aygo X slechts 261 liter) dan in deze zakjapanner, wiens ultracompacte afmetingen uiteraard in twee richtingen werken. Al zal wie van stijl houdt, enkel in de drukke stad rijdt en veiligheid hoog in het vaandel draagt daar meer dan waarschijnlijk anders over denken. Een auto wordt immers vaak ook vanuit een emotioneel aspect gekocht en daar speelt de Aygo X perfect op in!