De eerste generatie van de Toyota C-HR was een baanbrekend model. Onder het devies “no more boring cars” werkte het Japanse merk een reeks knapgelijnde wagens uit, met onder meer ook de Yaris, de Corolla en uiteraard de terugkeer van de Supra. Maar zelfs trendsetters moeten blijven evolueren, maak kennis met de nieuwe Toyota C-HR!
Je ziet een rode wagen op de foto bovenaan, maar wat ons betreft mocht de C-HR ook een zwart en een geel streepje op zijn carrosserie krijgen. De C-HR heeft immers een Belgisch tintje: het nieuwe model werd van top tot teen ontwikkeld in het R&D-centrum van Toyota Motor Europe in Zaventem. De ontwikkeling nam zo’n 32 maanden in beslag, en tijdens piekmomenten werkten tot 300 ingenieurs tegelijkertijd aan het project.
Die medewerkers van Toyota snapten goed dat het design van de C-HR nog niet echt gedateerd was. De originele lijnen blijven met andere woorden op post, zij het een stuk moderner (lees: strakker). Zo wordt de eerder afgeronde voorbumper vervangen door een scherper gelijnde “hamerkop” met full led-koplampen. Achteraan valt de doorlopende ledstrip op, enkel onderbroken door de modelnaam, die direct in het Full LED-achterlicht is geïntegreerd, verlicht tijdens een dynamische welkomst- en afscheidssequentie als onderdeel van de achterkant van de auto. Bovendien is de C-HR 35 mm breder dan zijn voorganger, verkrijgbaar in opvallende bi-tone kleurenstellingen en met velgen tot maar liefst 20 inch!
Intelligente interieurverlichting
Straalde de vorige C-HR langs buitenzijde echt het idee “conceptcar voor de openbare weg” uit, dan was hij vanbinnen eerder – sorry Toyota – een tikje saai. Daar lijkt nu verandering in te komen met een digitale tellerpartij die wordt gecombineerd met een 8- of 12,3-inch multimediadisplay. Ook de rest van de afwerking is prima, met zachte materialen, prima zittende zetels en interieurverlichting die zich aanpast aan de klimaatregeling (verwarmen of koelen) of het tijdstip van de dag. Bovendien kan de auto zelfs automatisch parkeren … wanneer al bent uitgestapt!
Vooraan zet de C-HR met andere woorden een flinke stap vooruit en ook in de koffer gaat het model vooruit met een inhoud tot 388 liter. Enkel op de achterbank blijft het wat zoeken. De been- en hoofdruimte volstaan net voor volwassenen van gemiddelde lengte en bovendien zijn de ramen wat voor de passagiers geplaatst, wat bijdraagt aan het mindere ruimtegevoel, een gevolg van de knappe coupélijn van de C-HR. Wie mooi wil zijn, moet lijden zeker?
Voor het eerst een PHEV
Onder de motorkap heb je vier keuzes: een 1.8 liter grote zelfopladende hybride met 140 pk, een 2.0 liter hybride van dezelfde soort die 190 pk naar de voorwielen of alle vier de wielen stuurt en een plug-in hybride aandrijflijn. Ook deze is gebaseerd op de 2.0 benzinemotor en krijgt een elektrische actieradius van zo’n 66 km.
De plug-in komt pas in een later stadium naar ons land, tijdens de presentatie van de C-HR op feesteiland Ibiza reden wij dan ook met de drie zelfopladende hybridevarianten. En zoals vaker was “bigger” niet noodzakelijk “better”. Het feestje in de 1.8 was immers even goed als in andere varianten. Een tikje lawaaierig wanneer de motor hard moet werken in de bergen – al geldt dat ook voor de tweeliter – maar vooral zuinig en vlot in stedelijk verkeer en daarbuiten wanneer je je rechtervoet onder controle weet te houden. En je moet al erg je best doen om het opgegeven brandstofverbruik niet te benaderen.
Conclusie
Wie nog niet klaar is voor elektrisch, heeft in de hybrides van Toyota nog altijd een zuinig alternatief waarvoor je niet naar de laadpaal moet. Het strakke design werd verbeterd en ook langs binnenzijde deed de C-HR een stap vooruit. Al betaal je daar wel een fikse prijs voor, minstens 37.760 euro meer bepaald.