Zelfrijdende auto zorgt in de toekomst… voor meer file

Opvallende conclusie van het Federaal Planbureau. In een studie van het bureau wordt immers gezegd dat de zelfrijdende wagen niet op alle vlakken een vooruitgang zou betekenen. Het aantal files zou immers vergroten. Wij bekijken de conclusies even van naderbij…

Vooraleerst moeten we wel melden dat het Federaal Planbureau heel wat voordelen in de technologie ziet. Volledig zelfrijdende auto’s zullen immers efficiënter rijden en de capaciteit van de weg beter benutten. Bovendien: door de grote hoeveelheid sensoren en technologie zal de zelfrijdende wagen zijn eigen beslissingen kunnen nemen en communiceren met andere wagens, waardoor het aantal ongevallen quasi tot nul herleid zal worden. Bestuurders kunnen met andere woorden rustig achteroverleunen en een boek lezen of een film kijken.

Aanvankelijk zal de doorstroming van het verkeer dan ook verbeteren door deze optimalisaties. Echter, doordat mensen zien dat ze hun tijd beter kunnen spenderen zittend in een autonome auto dan op bijvoorbeeld een fiets, waar je nog wel “manueel” mee moet rijden, zal de populariteit van die autonome voertuigen steeds toenemen. Vijf minuutjes een interessant artikel lezen op weg naar de bakker is voor velen immers interessanter dan tien minuten trappen op de fiets. En net daarom wordt het effect van de autonome wagen teniet gedaan: door het gemak van de zelfrijdende zullen we met z’n allen juist vaker in de wagen zitten.

File

+12,8 miljard personenkilometers

Het Planbureau ging uit van een studie waarin alle wagens zelfrijden zijn, een scenario dat pas realistisch is vanaf 2040. De onderzoekers denken dat we onze zelfrijdende auto vooral meer zullen gaan gebruiken in onze vrije tijd of om te gaan shoppen. Het aantal kilometers voor dat soort uitstapjes zou met 13,7 procent kunnen stijgen. Voor woon-werkverkeer zou het aantal afgelegde kilometers met ‘maar’ 3,8 procent toenemen. Ook reizen met de auto zou aantrekkelijker worden: daar voorspelt het 18 tot 23% extra verkeer.

Wat het totale autoverkeer betreft, voorspelt het Planbureau een toename van 12,8 miljard personenkilometers. En dat heeft zo zijn gevolgen: de gemiddelde snelheid in filevrije gebieden zou met zo’n 5 procent zakken, in filehoofdstad Brussel zou een scenario van 28% trager verkeer niet onmogelijk zijn. Of hoe vooruitgang plots ook achteruitgang kan veroorzaken.

Tot slot – kwestie van niet volledig pessimitisch te zijn – een positieve noot: het Federaal Planbureau ziet één oplossing om dit scenario te keren: autodelen. En daar zitten net opportuniteiten: autonome “taxi’s” die mensen oppikken en volledig autonoom naar hun bestemming brengen. Vandaag nog science-fiction, maar in 2040 misschien niet…

#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine