Aftrekbaarheid elektrische bedrijfswagens naar 67,5% tegen 2031

Al de geruchten die de afgelopen weken circuleerden rond de toekomst van de bedrijfswagens in ons land, werden bevestigd tijdens het akkoord dat het kernkabinet deze nacht bereikte. Een overzicht.

De afgelopen weken was er al veel te doen rond het plan dat federaal minister van Financiën Vincent van Peteghem over de (fiscale) vergroening van bedrijfswagens op tafel legde.  De meeste elementen die we al kenden worden nu bevestigd.

Alleen nog 100% fiscaal aftrekbaar vanaf 2026

Over het principe waren de Vivaldi-coalitiepartners het al eens: vanaf 2026 zullen nieuwe bedrijfswagens CO2-neutraal moeten zijn om fiscaal aftrekbaar te zijn. Het gaat zowel om batterij-elektrische voertuigen als auto’s die op waterstof rijden (brandstofcelwagens). Lichte bedrijfsvoertuigen zijn niet onderhevig aan het nieuwe fiscale regime, tenzij ze ook privé gebruikt worden en er dus VAA voor betaald moet worden.

Voor bedrijfswagens met verbrandingsmotoren daalt de fiscale ­aftrek vanaf 2023 om in 2028 naar nul herleid te worden. Er wordt echter niet geraakt aan lopende contracten. Elektrische wagens zullen in 2026 nog voor 100 procent aftrekbaar zijn maar vanaf 2027 wordt die aftrekbaarheid wel geleidelijk verminderd om in 2031 bij 67,5% te landen.

CO2-bijdrage omhoog

Daarnaast is vannacht ook beslist om de CO2-bijdrage betaald door werkgevers – ook gekend als de solidariteitsbijdrage – wordt opgetrokken. Met hoeveel is momenteel nog niet bekend. Aan de berekening van het voordeel van alle aard bij de werknemer zelf, wordt niet geraakt.  

Fiscale stimulans laadinfrastructuur

De regering nam ook een beslissing over de fiscale stimulans om laadinfrastructuur te plaatsen. Ondernemingen mogen de investering voor meer dan 100 procent van de kostprijs fiscaal aftrekken en versneld afschrijven. Particulieren zullen kunnen genieten van een belastingvermindering die aanvankelijk hoog is (45 procent) om geleidelijk te dalen. In 2022 kunnen particulieren een fiscaal voordeel krijgen van 45%. In 2023 daalt dat naar 30%, in 2024 naar 15%. 

Mobiliteitsbudget

Tot slot werd vannacht ook beslist eens om het gebruik van het mobiliteitsbudget te vereenvoudigen zodat er ruimer gebruik van gemaakt wordt. Er zullen onder andere meer vervoersmiddelen toegelaten worden en aantal wachttijden worden uit het systeem gehaald”, zei minister van Financiën Vincent Van Peteghem in “De ochtend” op de VRT.

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine