De CO2-bijdrage, ook wel solidariteitsbijdrage genoemd, wordt elk jaar geïndexeerd en dient maandelijks betaald te worden door werkgevers die hun werknemers een auto toekennen voor hun privégebruik. FLEET.be ontwikkelde een tool om deze bijdrage te berekenen.
De indexeringscoëfficiënt voor 2020 bedraagt 1,3078 (als gevolg van de verhouding 149,19/114,08). Voor 2019 was deze coëfficiënt nog maar1,2950, of ongeveer 1% lager.
De minimale maandelijkse CO2-bijdrage bedraagt 27,24 euro vanaf 1 januari 2020. Het is dit minimumbedrag dat vereist is voor elektrische of waterstofvoertuigen.
Voor het overige, voordat u uw solidariteitsbijdrage berekent, moet u het gelijkvormigheidsattest (COC) van de auto bij de hand houden. Gebruik de in punt 49.1 van dit document vermelde CO2-waarde.
Voor plug-in hybrides is het goede nieuws dat deze solidariteitsbijdrage (nog steeds) losstaat van de nieuwe fiscaliteit van 2020. Het is dus ook de op de COC aangegeven CO2-waarde die geldt voor de CO2-bijdrage.
Diesel (plug-in hybride diesel inbegrepen)
- CO2 gekend: [(CO2 x 9 EUR) – 600] / 12 x 1,3078
- CO2 onbekend: [(165 x 9 EUR) – 600] / 12 x 1,3078 = 96,44
Benzine (hybride en plug-in hybride benzine inbegrepen)
- CO2 gekend: [(CO2 x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,3078
- CO2 onbekend: [(182 x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,3078 = 94,81
CNG/LPG
- [(CO2 x 9 EUR) – 990] / 12 x 1,3078
Merk op dat het voor de LPG noodzakelijk is om de CO2-waarde van het benzinevoertuig (met andere woorden van voor de ombouw) te nemen voor de berekening.
Mobiliteitsvergoeding (cash for car)
De mobiliteitsvergoeding is ook onderworpen aan deze CO2-bijdrage van de werkgevers. Om dit te berekenen, moet rekening worden gehouden met de motorisatie en de CO2-waarde van de auto die de werknemer ter beschikking werd gesteld in de maand voorafgaand aan de toekenning van de mobiliteitsvergoeding.
#Fleet Management