WLTP – FEBIAC: “Gebruik de CO2-waarde op het gelijkvormigheidsattest”

Afgelopen dinsdag hebben we een onderzoek gehouden bij de verschillende overheidsadministraties om te weten te komen hoe ze rekening houden met de waarden van de nieuwe WLTP-test.

Onze conclusies waren duidelijk: voor de DIV volstaat het om de NEDC (2.0) waarde tot eind 2020 op het inschrijvingsformulier te zetten. Indien die waarde niet beschikbaar is, dan moeten alle boekhoudkundige berekeningen gebeuren op basis van het gelijkvormigheidsattest.

Nu donderdag heeft sectorfederatie FEBIAC een nota verstuurd naar al zijn leden om alle details rond WLTP nog eens uit te leggen. De nota besluit als volgt: “Om de fiscaliteit van een voertuig te berekenen op basis van de CO2-uitstoot tot 2020, moet de CO2-waarde gebruikt worden die bij punt 49.1 staat op het gelijkvormigheidsattest, en dat zowel voor de NEDC als de WLTP-waarden (een gecombineerde gewogen waarden voor herlaadbare elektrische voertuigen; een gecombineerde waarden voor andere motorisaties).” Dat komt overeen met de interpretatie van de regels die wij gaven tijdens ons onderzoek.

Hetzelfde voor VAA

FEBIAC stelt ook de bestuurders van bedrijfswagens gerust: de FAQ “Voordelen alle aard bedrijfswagens” van de FOD Financiën” zal tussen nu en begin september een update krijgen. Deze info komt van de het kabinet van Johan Van Overtveldt. Het antwoord op  vraag 41 stelt inderdaad dat vandaag de CO2-waarde op het inschrijvingsbewijs geldig is. Vanaf begin september zal u daar kunnen lezen dat u voortaan rekening moet houden met de CO2-waarde op het gelijkvormigheidsattest.

Ziehier ons volledige onderzoek:

Deel 1: De pijnlijke WLTP-chaos: zelfs de overheden zijn het spoor bijster!

Deel 2: FOD Economie: “Geef het door aan de Economische Inspectie!”

Deel 3: De DIV (FOD Mobiliteit): “Wij sturen de twee waarden naar de diensten verantwoordelijk voor belastingen”

Deel 4: FOD Financiën: “Indien gekend bij de DIV: NEDC 2.0”

Deel 5: Conclusie: de bal in het kamp van de DIV?