
De BMW iX5 op waterstof die BMW als studiemodel toonde, krijgt ook een echt leven. BMW gaat immers in thuisstad München brandstofcellen bouwen om haar SUV op waterstof aan klanten te kunnen aanbieden.
“Als veelzijdige energiebron is voor waterstof een sleutelrol weggelegd op de weg naar klimaatneutraliteit. En de technologie zal ook aanzienlijk aan belang winnen wat persoonlijke mobiliteit betreft. Wij denken dat waterstofvoertuigen technologisch in de ideale positie verkeren om naast batterij-elektrische voertuigen te worden ingezet en het plaatje van elektrische mobiliteit compleet te maken,” zei Oliver Zipse, voorzitter van de Raad van Bestuur van BMW AG. “Door vandaag te beginnen met de kleinschalige productie van brandstofcellen, tonen we de technische maturiteit van dit type aandrijfsysteem aan en onderstrepen we het potentieel ervan voor de toekomst.”
De BMW Group gaat nu zeer brandstofcelsystemen produceren in zijn eigen competentiecentrum voor waterstof. In combinatie met een elektrische motor met vijfde generatie BMW eDrive technologie en een speciaal voor deze auto ontwikkelde high-performance accu levert de aandrijflijn een vermogen van 275 kW/374 pk. Het ontwikkelingsteam heeft het aandrijfsysteem – bestaande uit twee waterstoftanks, de brandstofcel en de elektromotor – in het bestaande BMW X5 platform geïntegreerd, zodat er nu in beperkte oplage ook een X5 op waterstof kan geproduceerd worden. “Deze BMW iX5 Hydrogen heeft zijn uitstekende dagelijkse bruikbaarheid al met succes bewezen, zelfs bij zeer lage temperaturen, tijdens de laatste ronde van de wintertests in Zweden begin dit jaar”, lezen we in het persbericht.
#Auto