“Het einde van de verbrandingsmotor in 2030”, aldus IKEA, Coca-Cola en Unilever

EV

Dertig bedrijven en organisaties hebben een open brief gestuurd aan Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, Frans Timmermans, vicevoorzitter belast met de uitvoering van de Europese Green Deal, en Adina Valean, commissaris voor vervoer. Deze bedrijven en instellingen, veelal toonaangevend in hun sector, willen de elektrificatie van wagenparken en het einde van verbrandingsmotoren tegen 2030 in Europa versnellen.

Hier is het transcript in het Nederlands van deze open brief die dertig bedrijven en organisaties (hieronder opgesomd) aan de hoogste autoriteiten van de Europese Commissie hebben gestuurd. De brief roept op tot het einde van verbrandingsvoertuigen tegen 2030, terwijl het Europees Parlement op 14 februari heeft gestemd voor het einde van verbrandingsvoertuigen tegen 2035

https://www.fleet.be/voitures-electriques-la-belgique-dans-le-top-5-en-termes-de-maturite-selon-ald-automotive/?lang=fr

“Het transport is de grootste bron van broeikasgasemissies in de EU, dus een snellere elektrificatie van het wegvervoer moet een van de topprioriteiten van Europa zijn.

In dit opzicht biedt de elektrificatie van wagenparken aanzienlijke kansen. Zes op de tien in Europa verkochte auto’s zijn bedrijfswagens, en met deze voertuigen wordt tweemaal zoveel gereden als met particuliere auto’s. De aankoopbeslissingen van wagenparken hebben een aanzienlijk domino-effect op de rest van de markt, aangezien voertuigen doorgaans na 3 tot 5 jaar op de tweedehandsmarkt komen. Bedrijven zijn ook goed geplaatst om het voortouw te nemen bij de elektrificatie, aangezien zij doorgaans aankoopbeslissingen nemen op basis van de totale eigendomskosten (TCO), waarbij elektrische voertuigen in het voordeel zijn ten opzichte van hun vervuilende alternatieven.

Het versnellen van de elektrificatie van wagenparken kan de EU een essentieel drievoudig voordeel bieden: een snelle vermindering van de emissies van het wegvervoer, de EU minder afhankelijk maken van de invoer van Russische olie en, last but not least, een bloeiende tweedehandsmarkt voor betaalbare elektrische voertuigen creëren.

Als toonaangevende bedrijven willen wij ons steentje bijdragen om van Europa een groener en energieonafhankelijker continent te maken. Wij geloven ook dat slimme regelgeving om wagenparken te elektrificeren ons zal helpen de overgang naar elektrische voertuigen verder te versnellen. Zij zal vraag en aanbod stimuleren en tegelijkertijd een sterk signaal afgeven aan beleidsmakers, autofabrikanten en andere spelers in de sector: de toekomst is elektrisch en we hebben de juiste randvoorwaarden nodig om naar een hogere versnelling te schakelen.

https://www.fleet.be/combien-de-points-de-recharge-electrique-semi-publics-en-belgique-et-en-europe/?lang=fr

Daarom roepen wij de Europese Commissie op om als onderdeel van haar initiatief “Greening Corporate Fleets” uiterlijk in oktober 2023 een verordening voor te stellen met bindende doelstellingen voor de aankoop van emissievrije voertuigen voor bedrijfsvloten. Wij verzoeken de Europese Commissie de volgende doelstellingen in dit wetgevingsvoorstel op te nemen:

● Tegen 2030 moeten alle nieuwe bedrijfsauto’s en bestelwagens emissievrij zijn.

● Het toepassingsgebied uitbreiden tot zware bedrijfsvoertuigen en bindende aankoopdoelstellingen vaststellen voor wagenparken van een bepaalde omvang. Deze streefcijfers moeten erop gericht zijn dat alle nieuwe zware bedrijfsvoertuigen tegen 2035 emissievrij zijn.

Daarnaast moeten de medewetgevers het snel eens worden over ambitieuze doelstellingen voor publieke en particuliere laadinfrastructuur in het kader van de verordening infrastructuur alternatieve brandstoffen en de richtlijn energieprestatie van gebouwen. Daarnaast moeten de lidstaten vaart zetten achter hun eigen plannen voor oplaadinfrastructuur en specifieke stimuleringsregelingen voor het opladen op werkplekken en in depots uitwerken.

De toepassing van deze vlootdoelstellingen zou gericht zijn op miljoenen voertuigen met een hoge kilometrage, waarvoor elektrificatie een zeer waardevolle bijdrage zou leveren aan de klimaatdoelstellingen van de EU in het kader van de Europese Green Deal.

Wij hopen dat u deze aanbevolen maatregelen serieus in overweging zult nemen. Deze elektrificatie van het Europese wagenpark is een gouden kans om de emissies snel terug te dringen, de energiezekerheid van de EU te vergroten en een tweedehandsmarkt voor betaalbare EV’s te ontwikkelen. Wij blijven tot uw beschikking voor verdere vragen of besprekingen.”

De ondertekenaars van deze open brief staan hieronder in alfabetische volgorde vermeld: Ampeco, An Post, AstraZeneca, AVERE, Avitron, Besix, CEE GTI, ChargePoint, Climate Group – EV100, Coca-Cola European Partners, EkoEnergetyka, Eneco, Eurelectric, EVBox, Fastned, Gegenbauer, Grundfos, IKEA, LeasePlan, Luminus, PIRE, PSPA, SAP Labs, Skift, Stroohm, Tesco, Uber, Umicore, Unilever, Vattenfall.

#Auto #Fleet Management #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine