Interview Dirk Adelmann (CEO smart Europe): “We zien onszelf als een startup met 20 jaar ervaring”

Smart staat voor een wedergeboorte. Het merk resideert nu onder de vleugels van zowel Mercedes als de Geely groep, maar wil toch vooral een eigen koers varen. Dat zag je bijvoorbeeld ook aan de nieuwste wagen van het merk, de #1. Wij voelden CEO Dirk Adelmann aan de tand over de toekomst van het merk.

FLEET: We beginnen met een opwarmertje: hoe belangrijk is deze wagen voor jullie?

Dirk Adelmann: “Heel belangrijk. We staan voor de herlancering van het merk en deze wagen is daar het eerste wapenfeit van. De wagen geeft dan ook een vooruitblik op wat we nog in de toekomst zullen doen, zowel qua design als qua oplossingen.”

De wagen ziet er in ieder geval anders uit dan wat we van smart gewend zijn. Zo is het een crossover en is hij ook een stukje groter dan de ForTwo en de ForFour. Is dit dan nog wel een echte smart?

“Als je naar de wagen kijkt, kan je wel zien dat het smart-DNA er nog inzit. De korte overhangen bijvoorbeeld zijn typisch voor de wagens die we in het verleden gebouwd hebben. En het ruime interieur, waar we van elke centimeter gebruik maken. Hier zijn we trouwens geholpen door de elektrische architectuur, waardoor we de wielbasis groter kunnen maken dan in een wagen met brandstofmotor. En ik heb gezien dat jij met jouw 1m96 probleemloos op de achterbank paste (lacht).”

“Ook de korte draaicirkel is iets dat typisch is voor ons merk. En tot slot zijn we altijd een constructeur geweest die aandacht besteedt aan de afwerking van de wagen en ik vind die ook in de #1 op punt, met het grote panoramadak bijvoorbeeld.”

Een heel nieuw begin dus. Maar zien jullie zichzelf dan als een startup of als een autoconstructeur met meer dan 20 jaar ervaring?

“Moeilijke vraag (lacht). Als je het aan de mensen hier zou vragen, zouden ze startup zeggen, omdat we echt op die manier werken. We begonnen anderhalf jaar geleden met drie mensen en nu werken we met 130. We hebben ook gigantisch veel stappen in die tijd gemaakt, een beetje te vergelijken met een startup.”

“Anderzijds hebben we ook een loyaal publiek opgebouwd de afgelopen decennia, dus daar moeten we altijd rekening mee blijven houden. Daarnaast hebben we twee grote autogroepen (Mercedes en Geely, de overkoepelende groep boven onder meer Volvo, Polestar en Lynk & Co, red.) achter ons staan. Dat is iets wat bij veel startups niet het geval is. Dus ik zou ons als een gezonde mix zien: het enthousiasme van een startup gecombineerd met de ervaring van smart en onze moederhuizen.”

Binnenkort op abonnement?

Kunnen we, enkele jaren na de oprichting van de joint venture tussen Mercedes en Geely, spreken van een geslaagde samenvloeiing?

“Ik denk het wel. We werken echt samen vanuit de twee regio’s. Dat zijn ook de regio’s waar we ons eerst op gaan toepspitsen, omdat we kunnen steunen op de lokale kennis en het netwerk van beide groepen. Die gecombineerde kijk op de dingen zorgt ervoor dat we altijd oplossingen vinden voor de verschillende mobiliteitsuitdagingen.”

Jullie zien de smart #1 een nieuw stedelijk mobiliteitsconcept. Hoe ziet de mobiliteit van de toekomst er volgens jullie uit?

“Die zal ongetwijfeld geconnecteerd zijn. De software van een wagen, het infotainment en de connectiviteitstechnologie, zal meer en meer de bepalende en onderscheidende factor van een auto zijn. We bouwden bijvoorbeeld smartphoneconnectiviteit via onze app uit, zodat je de wagen kan delen zonder de sleutel te hebben. Door je profiel in de app past de wagen trouwens automatisch heel wat zaken aan volgens jouw voorkeuren, zoals de positie van de stoel en de spiegels of de temperatuur.”

“We werken ook aan de integratie van apps als Spotify of andere partijen, zodat de wagen echt een verlengde van je smartphone wordt. Updates komen over the air, je gaat opties achteraf kunnen kopen of huren, zoals bijvoorbeeld zetelverwarming enkel in de winter. Maar we denken ook aan een aantal leuke features, die de identiteit van ons merk zullen opbouwen. De avatar in ons infotainment, de vos, kan bijvoorbeeld veranderen in de toekomst. En hij zweet als het heel warm is in de auto. Deze leuke features zorgen ervoor dat je echt gaat connecteren met de technologie.”

Kijken jullie ook naar verschillende eigendomsmodellen, zoals een auto op abonnement?

“We beginnen met aankoop en leasing, zowel op de B2B markt als privaat. Er zijn wel onderzoeken naar zo’n model, maar of dat er ooit zal komen, kan ik nog niet bevestigen.”

Lees ook:

Henry Wattel nieuwe CEO van smart Belgium
#Auto #Mobiliteit

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

Selected FLEET Dealers

Mannes 1160 Auderghem
Hedin Automotive Antwerpen Centrum 2140 Antwerpen
Hedin Automotive Aalst 9320 Aalst
Hedin Automotive Sint-Martens-Latem 9830 Sint-Martens-Latem
/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine