Zoals de traditie het wil, legden we aan het jaareinde de fleet managers een aantal vragen voor over het afgelopen jaar en hun verwachtingen voor het nieuwe jaar. We steken van wal met Kaat Van Severen, Head of Fleet bij Astara Belux.
Welke tips geeft u uw klanten betreffende hun car policy vandaag in vergelijking met twee jaar geleden?
Misschien een evident antwoord, maar vandaag geven wij onze klanten vooral de tip om zich (verder) voor te bereiden op de elektrificatie van hun wagenpark. We werken al twee jaar volop op de toelichting van TCO en op het goed bepalen van rijprofielen. In die beide aspecten speelt elektrificatie een steeds belangrijker rol. En het begint vaak bij heel eenvoudige, maar belangrijke tips: informeer je bestuurders, laat ze testrijden zodat ze kennismaken met elektrisch rijden. Onbekend is nog al te vaak onterecht onbemind.
Hebben plug-in hybrids nog een toekomst in vloten na 2023?
Zeker wel. Plug-in hybrids zijn met name ideaal voor mensen die met het elektrisch rijbereik hun dagelijkse woon-werkverkeer kunnen dekken, maar daarbuiten vaak lange(re) afstanden rijden. En bedenk maar: tot 60 km elektrisch woon-werkverkeer, en op lange uitstap in weekends en vakanties. Voor héél veel gebruikers past dat precies in hun verplaatsingsprofiel. Gezien de lage CO2’s van PHEV’s zullen deze ook optimaal kunnen genieten van het “Grandfathering” principe mbt de fiscaliteit.
Is er veel animo bij uw klanten voor het mobiliteitsbudget of blijf de bedrijfswagen Koning?
Die “Koning auto” vond ik altijd al een wat overtrokken term. Iedereen, elke werknemer, elke werkgever, elke particulier heeft alle belang bij een mobiliteitsaanbod dat zo efficiënt mogelijk op zijn behoeftes is afgestemd. De bedrijfswagen, en de auto in het algemeen, blijven voor persoonlijke mobiliteit gewoon onovertroffen. Maar dat staat toch hoegenaamd niet in de weg dat ze passen in de ruimere context van mobiliteitsbudgetten en multimodaliteit? Ik stap ook graag op een vliegtuig of neem ook graag de fiets, maar mijn bedrijfswagen blijft net zo goed centraal staan in mijn verplaatsingen.
Heeft het Autosalon in Brussel nog een toekomst op lange termijn?
Met al onze merken bekijken we steevast de gelegenheden om ons te tonen aan het juiste publiek. De Brussels Motorshow is zo’n gelegenheid, maar net als vorig jaar was het zaak om te evalueren of een salon in geschikte omstandigheden kan doorgaan. Elke beurs, hoe “groot publiek” of hoe “vakspecifiek” ook, draait om mensen, om netwerken en om beleving. Zolang je, om welke reden dan ook, die drie zaken niet in optimale omstandigheden kan bieden aan je bezoekers en exposanten, kijk je beter naar alternatieven. De toekomst zal uitwijzen of die optimale omstandigheden zich opnieuw aandienen.
Wat is u het meest bijgebleven van 2021 en waar kijkt u naar uit in 2022?
2021 was het jaar zonder enige zekerheid. Alles veranderde, zowat elke twee weken. Wel of geen thuiswerk, wel of geen events, wel of niet klanten zien, wel of geen zakenlunch enzovoort. Dat afwisseling boeiend is, staat buiten kijf. Maar ik zou in 2022 die afwisseling toch liever zien komen uit de inhoud van mijn fantastische job, dan uit het kader waarbinnen ik hem kan/mag uitoefenen. Zelfs Kaat Van Severen kijkt uit naar wat rustig vaarwater… Wie had het ooit durven denken? Wat betreft Alcomotive, is er ook nog nieuws. Vanaf dit jaar kent u ons onder de naam Astara.
#Auto