Nieuwe Nissan Qashqai kiest voor onconventionele e-Power

Nissan bereidt zich voor op de onthulling van de volledig nieuwe Qashqai. De derde generatie van de crossover bevindt zich in de laatste testfases op Europese wegen. De onthulling is voor de lente van 2021 en daar zit alvast een stevig elektrisch accent bij …

De crossover maakt gebruik van het nieuwe CMF-C-platform van de alliantie met Renault en Mitsubishi. Daarbij werden de proporties van de huidige Qashqai behouden – met een uitstekende combinatie van binnenruimte, wendbaarheid, comfort voor lange afstanden en rijdynamiek. Al die aspecten hebben voor een belangrijk deel bijgedragen tot het succes van de crossover waarvan er ondertussen sinds de lancering in 2007 al ruim drie miljoen exemplaren verkocht zijn in Europa

Voor de constructie maakt Nissan gebruik van lichter materiaal en geavanceerde fabricage- en lastechnieken om zowel de sterkte te vergroten als het gewicht te verlagen.

Het uiteindelijke voordeel voor de consument is dat de kale carrosserie 60 kg lichter en 41% stijver is dan voorheen. Dit vertaalt zich in extra verfijning en comfort, een verder verbeterd rijgedrag en uitzonderlijke veiligheid. Daarnaast heeft het ook voordelen voor de algehele efficiency van de Qashqai.Tevens werden ook de wielophanging en stuurinrichting onder handen genomen voor een betere efficiëntie en comfort.

Mild-hybrid

De nieuwe QASHQAI maakt deel uit van de bredere elektrificatiestrategie van Nissan. De auto wordt leverbaar met keuze uit twee aandrijfopties: een efficiënte 1,3-liter benzinemotor met mild-hybrid-technologie en het innovatieve efficiënte e-POWER elektrische motor aandrijfsysteem. De aandrijving biedt het directe en lineaire rijgevoel van een elektrische auto, zonder dat de bestuurder zich zorgen hoeft te maken over de actieradius.

De 1,3-liter benzinemotor maakt gebruik van een mild-hybrid-systeem. Dit 12V-systeem bevat een afzonderlijke lithiumbatterij die onder de vloer is gemonteerd en een generator met riemaandrijving om remenergie niet verloren te laten gaan. Meerdere motorsystemen maken gebruik van de opgeslagen energie. Hierdoor wordt de levensduur van de stop-startfunctie verlengd en de CO2-uitstoot verlaagd. Dankzij het mild-hybrid-systeem kan de nieuwe Qashqai ook ‘coasten’, terwijl de benzinemotor elektrisch wordt ondersteund tijdens het accelereren.

e-Power: hybride, maar dan anders

De Qashqai wordt als eerste Nissan-model in Europa leverbaar met het innovatieve en efficiënte e-POWER-aandrijfsysteem. Het betreft een unieke Nissan-innovatie waarbij de wielen uitsluitend door een elektromotor worden aangedreven. De benzinemotor fungeert als generator om de elektromotor via een batterij van stroom te voorzien. Bij conventionele hybridesystemen worden de wielen zowel aangedreven door een elektromotor als een verbrandingsmotor. Bij Nissans e-Power-aandrijfsysteem is er echter geen mechanische verbinding tussen de benzinemotor en de wielen.

Het belangrijkste verschil ten opzichte van andere conventionele hybridevoertuigen is dat de elektromotor qua grootte vergelijkbaar is met die van een volledig elektrische auto. Daarmee biedt het aandrijfsysteem de onmiddellijke reactie en acceleratie die zo geliefd zijn onder eigenaars van een elektrische auto. De door een benzinemotor aangedreven generator houdt de acculading op peil, maar kan voor extra vermogen ook direct elektriciteit leveren aan de elektromotor. De benzinemotor werkt met een optimaal toerentalbereik, bevordert tegelijk een maximale brandstofefficiëntie en is zorgvuldig afgesteld om het geluid te minimaliseren en een natuurlijke reactie te bieden tijdens het accelereren.

#Auto
Trending