
Wie wat interesse heeft in autogeschiedenis, kent ongetwijfeld de BMW Neue Klasse. De wagen gaf in de jaren ’60 een nieuw elan aan de Beierse constructeur en sleurde het bedrijf uit de schulden en in het segment van premium autobouwer. En deze Neue Klasse wil net dezelfde impact hebben op de geschiedenis van het merk.
Het verleden met de toekomst verbinden via een beroemde naam, we zagen het onder andere al met de Ford Mustang Mach-E. En ook bij BMW moet deze beroemde naam een nieuwe richting inluiden. “Dit is geen nieuw hoofdstuk, maar een volledig nieuw boek.” De woorden van Oliver Zipse, CEO van de BMW Group tijdens de voorstelling van dit model waren niet mis te verstaan. Qua elektrische technologie, en op ecologisch vlak zet BMW met dit model een forse stap vooruit. Of eerder modelfamilie, want de Neue Klasse leidt niet minder dan 6 nieuwe modellen in, die vanaf 2025 gebouwd worden. Te beginnen met de productievariant van deze stijlstudie.
Modellen die allemaal steunen op de zesde generatie van BMW’s batterijtechnologie. Nog geen Solid State exemplaren, maar wel een 800 Voltsysteem met een nieuwe celstructuur dat supersnel laden mogelijk maakt. Concreet spreekt BMW over 30 procent sneller opladen en een energiedichtheid die met 20 procent toeneemt. Om die cijfers te bereiken, volgenden de ingenieurs bij BMW trouwens heel wat opleidingen inzake batterijtechnologie. Op die manier kan men echt een woordje meespreken met de leveranciers en zo voor de beste oplossingen kiezen.

Gerecycleerd… in verschillende vormen
Efficiëntie is dan ook één van de codewoorden van “het boek van de Neue Klasse”. Dat geldt ook voor zijn productie. We krijgen een presentatie over hoe deze wordt ingepland – met bijvoorbeeld toeleveranciers zo dicht mogelijk bij de fabriek – en zo ecologisch mogelijk gemaakt wordt. De vice-president Real Estate van BMW (dat zo’n 2.700 gebouwen in bezit heeft, van kantoren tot fabrieken) vertelt ons bijvoorbeeld hoe zonnepanelen en groene energie deze verschillende gebouwen van elektriciteit voorzien.
Maar ook vanbinnen houdt BMW het ecologisch. Bovendien is het gerecycleerde interieur een mooie knipoog naar de tijd van de “Alte” Neue Klasse. Zoals we zeiden: oude stempel voor nieuwe richting. Iets wat trouwens ook geldt voor de uitgepuurde versie van het “3 dozen design” met korte overhangen van deze Neue Klasse, oftewel “Monolithic Box Design” in de taal van BMW: de link naar de Sixties is duidelijk te trekken.

Grote head-up display
Naast ecologische en nostalgische nummers, speelt de Neue Klasse ook heel wat toekomstmuziek, met vooral de Panoramic Vision als grote blikvanger. Dit is een soort head-up display dat informatie projecteert over de gehele breedte van de voorruit en die ook bekeken kan worden door de passagiers. Je kan deze band naar eigen voorkeur instellen, zodat je steeds de info hebt die past bij jouw traject.
Boven deze Panoramic Vision heb je nog een klassieke head-up display en ook het klassieke centrale infotainmentscherm vind je nog terug in dit voor de rest vrij minimalistisch vormgegeven interieur. Bedienen gebeurt trouwens via touchscreen of – vooral – enkele knoppen op het stuur. Het concept hierachter: “Eyes on the road, hands on the wheel.”
Met deze Neue Klasse zet BMW met andere woorden een nieuwe stap vooruit in zijn elektrificatiestrategie. Hoe revolutionair deze zal blijken, daar zal de geschiedenis over oordelen. Maar het nieuwe boek waar Zipse het over had, zal in ieder geval veelvuldig gelezen worden, lijkt ons.
Foto’s BMW Vision Neue Klasse













