In het segment van de luxelimousines speelt BMW al jarenlang een hoofdrol. Elke generatie beter doen, is dan ook de uitdaging voor de Beierse constructeur. Wij mochten testen of BMW daarin geslaagd was aan de hand van de BMW 7 Reeks 750eplug-in hybride.
Het zijn uiteraard de bombastische nieren die met de meeste aandacht gaan lopen wanneer de nieuwe BMW 7 Reeks voorbijrijdt. Over zijn neus die de gemoederen blijft bezighouden werd al meer dan voldoende geschreven, wij kijken naar wat er daarachter ligt. Naar de 3 liter zes-in-lijn bijvoorbeeld, in combinatie met zijn elektromotor goed voor 489 pk en meer dan 80 volelektrische kilometers. Of naar al de luxe die daarachter schuilgaat, zowel voor de bestuurder als voor de passagiers. Want in deze 7 Reeks gaat het evengoed om de passagiers als om de bestuurder.
Dat besef je maar al te goed wanneer je plaatsneemt achterin deze 7 Reeks. De deuren openen en sluiten zich elektrisch, waarna je plaatsneemt in een comfortabele stoel en getrakteerd wordt op heel wat beenruimte. Wat nadien volgt, heb je helemaal zelf in de hand. Aan de hand aan de zijde van de deur meer bepaald. In het handvat is immers een kleine tablet ingewerkt, waarmee je de verschillende comfortfuncties bedient. Lekker onderuitzakken met je voeten op een bankje? Of je eens lekker laten masseren? Dat is zeker mogelijk. Maar je kan evengoed de televisie naar beneden laten zakken en de verschillende gordijntjes naar boven laten komen, voor een echte cinema-ervaring.
De bestuurder krijgt ook wat
Tijd om een plekje vooruit te schuiven, naar de bestuurdersstoel. Daar vinden we het gekende BMW Curved Display als infotainmentsysteem, een opstelling met twee aan elkaar gekoppelde schermen die we al eerder zagen. De snelheid en het kleurengebruik zijn werkelijk voortreffelijk, in de verschillende menustructuren is het soms een beetje zoeken, maar ook daar vinden we na even zoeken onze weg terug.
Achter het stuur vinden we onze weg nog makkelijker terug. De 7 Reeks laat zich ondanks zijn lengte (bijna 5m40) en gewicht (2.455 kg) moeiteloos sturen, geholpen door zijn luchtvering en meesturende achteras. Dat laatste maakt hem voor ondergetekende misschien soms wat te lichtvoetig, maar belangrijker is dat hiermee dit grote gevaarte haast even vlot door een smalle stad manoeuvreert als een 1 Reeks.
En dan hebben we het nog niet over het geluid van deze geëlektrificeerde 7 Reeks. De sound van de zes-in-lijn blijft een lust voor het oor en dankzij de combinatie met de elektromotor heb je op elk moment voldoende koppel voor een snelle, maar vooral comfortabele acceleratie. En hou je die rechtervoet onder controle, dan vervelt deze 7 Reeks naar een fluisterstille snelwegcruiser. Wanneer de baas geniet van zijn film of massage, is er voor de chauffeur met andere woorden meer dan genoeg speelgoed over om zich onderweg te amuseren.
Dorstig
De 7 Reeks is met andere woorden een ideale metgezel voor wie graag op pad gaat met een comfortabele, luxueuze limo, of je nu graag achter het stuur of op de achterbank plaatsneemt. Wie vooral korte ritten maakt, kan zelfs volledig elektrisch rijden. Iets wat zeker het verbruik van deze 750e naar beneden haalt, want met een lege batterij reden wij 100 snelwegkilometers immers aan een gemiddeld verbruik van meer dan … 9 liter! Ach ja, voor wie deze wagen kan betalen (basisprijs boven de 120.000 euro) kan dat er ook wel bij, zeker.