
Eerlijk, het duurde even voordat we de Toyota Prius begonnen te appreciëren. Eind jaren ’90 maakte hij ecologisch rijden toegankelijk, maar niet bepaald sexy. Vier generaties lang werkte hij echter aan zijn imago als ecologische en betrouwbare wagen… om die kwaliteiten nu vanuit een andere hoek te benaderen!
Niet iedereen zou immers meteen een Prius-badge plakken op de strakgelijnde wagen op de foto’s. Een verleidelijk, koetswerk met strakke lijnen, opvallende lichtsignatuur en een ietwat dalende daklijn. Was de eerste Prius nog een muurbloempje, dan is de vijfde generatie zeker de prom queen van het eindejaarsbal.
Al geldt wel het gezegde “wie mooi wil zijn, moet lijden”. Zo zorgt de lange A-stijl ervoor dat het zicht naar de hoeken niet perfect is en de dalende daklijn speelt niet in het voordeel van passagiers op de achterbank die meer dan 1m80 meten. Het koffervolume neemt wel toe, met 33 liter voor een totaal van 284 liter met de achterbank overeind, al is dat ook niet bepaald om over naar huis te schrijven.

Twee schermen
De rest van het interieur is wel op punt, vooral op basis van het infotainment maakt Toyota de laatste jaren grote sprongen. Een 7 inch scherm dat dienst doet als tellerpartij wordt gecombineerd met een tweede display van 12,3 inch met het nieuwste infotainmentsysteem van het merk. Grafisch een mooie stap vooruit en gelukkig gecombineerd met voldoende knoppen. Bovendien is er standaard Android Auto met kabel en draadloze Apple CarPlay. De rest van de afwerking is meer dan correct, met solide materialen en slechts af en toe een stukje harder plastic.

Enkel PHEV
Nog een kleine revolutie bij de Prius: de zelfopladende hybrideversie, toch lange tijd hét kenmerk van de wagen, wordt niet meer gecommercialiseerd in ons land, je kan enkel kiezen voor een plug-in hybrideversie. Dankzij een batterij van 13,6 kWh geraakt die theoretisch 72 km ver, een afstand die dankzij de uitstekende stroomlijn van de wagen ook in de praktijk haalbaar is. Bovendien profiteer je eens de batterij leeg is van de zelfopladende hybridekennis van Toyota, waardoor ook dan het verbruik vrij laag blijft. Na een week testrijden, waarin we zeker niet altijd konden laden, wees de boordcomputer 2,3 l/100 km aan.
De aandrijflijn is dan weer 223 pk sterk door de combinatie van een elektromotor en een viercilinder bezinekrachtbron. 0-100 km/u? Slechts 6,8 seconden! Invoegen in het verkeer gaat probleemloos en ook de wegligging is prima dankzij het lage zwaartepunt. Enkel de demping mocht wat ons betreft ietsje zachter, op typisch Belgische wegen merk je dat de demping vrij sportief is.
Conclusie
De Toyota Prius gooit het roer in zijn vijfde generatie lichtjes om. Een jasje dat hem als gegoten past. Knapper dan ooit, met een eigentijds interieur met slechts enkele minpuntjes en een fijn rijgedrag. Bovendien blijven PHEV’s nog even interessant in het wagenpark
Foto’s Toyota Prius








