Bij de Duitse drie weten ze al langer dat visueel georiënteerde sportpakketten als zoete broodjes verkopen. Het aantal AMG Lines, S Lines of M Sport derivaten is nauwelijks bij te houden. Ook Toyota werkt al even aan een line-up met sportief opgesmukte personenwagens. Meest recente toevoeging aan het rijtje is de RAV4 GR Sport, die wij in Zweeds Lapland mochten testen.
Min 7 graden Celsius op het “warmst” van de dag, ’s nachts vlot voorbij de min 15. Maar enkele uren licht. En diepe sneeuw zo ver je kan kijken. Lapland is niet voor iedereen weggelegd. De mensen hier zijn gehard tegen het klimaat en aangepast aan de soms moeilijke omstandigheden. Overleven is een kwestie van sterk én slim zijn. Ook onze RAV4 GR Sport heeft zich survival of the fittest-gewijs aangepast, met spijkerbanden die ons veilig aan het einde van onze door besneeuwde bospaden, over bevroren meren en langs kale toendra’s moeten brengen.
Daarnaast merken we nog een aantal nieuwe dingen op aan de SUV van Toyota, wij rijden immers met de nagelnieuwe GR Sport versie. GR staat voor ‘Gazoo Racing’, de sportafdeling van het Japanse merk die zich afgelopen jaar kroonde tot wereldkampioen rally (WRC) en uithoudingsracen (WEC). En die zich af en toe bezig houdt met personenwagens, zoals de Supra, de GR86 en de GR Yaris.
Die sportieve sfeer wil Toyota nu overbrengen naar een aantal andere wagens, zonder ze meteen te voorzien van een harde ophanging en een cavalerie aan extra pk’s: enter uitrustingsniveau GR Sport. In de RAV4 te herkennen aan de sportievere bodykit en de zwarte afwerking op voor en achterbumper. Bovendien komt de GR Sport altijd in bitone uitvoering en hebben zwarte 19 duimsvelgen die met een speciale lijnsnijtechniek werden afgewerkt waardoor je krijtstreepjes krijgt die het vijfspaaksdesign accentueren.
Binnenin kruip je dan weer in GR-stoelen, terwijl er voor contrast werd gezorgd door de zetels, het stuur en de versnellingspook met zilverkleurig stiksel, en de portieren en het stuurwiel met gunmetal af te werken. En natuurlijk heb je binnen en buiten recht op heel wat GR-badges zodat je iedereen duidelijk kan maken dat je met de sportievere versie onderweg bent.
Digitaal mee
Het nieuwe infotainment, met digitale tellerpartij en het multimediasysteem dat we herkennen uit de Corolla Cross, is dan weer eigen aan modeljaar 2023. Goed dat Toyota ook hier een stap vooruit zet, op digitaal vlak had de RAV4 immers wat achterstand op sommige concurrenten.
Motorisch blijft alles dan weer wel bij het oude. De belangrijkste fleetversie, de PHEV, krijgt een 2.5 liter viercilinder met Atkinsoncyclus en een koppel elektromotoren, goed voor vierwielaandrijving en een vlotte acceleratie naar de 100 km/u van iets meer dan 6 seconden. Al maakt die acceleratie en het sportievere design hem natuurlijk geen echt sportieve SUV; zuinig en comfortabel, dat zijn de kwaliteiten van deze Toyota.
Het bewijs: de grote accu van 18 kWh zorgt voor een elektrische actieradius van zo’n 75 km. Of iets minder dan de helft voor wie zoals ondergetekende door de sneeuw gaat ploegen. Maar zelfs met een lege batterij blijft het verbruik van de RAV4 beperkt, zo’n 8,5 liter tijdens onze arctische uitstap, het resultaat van Toyota’s jarenlange expertise in zelfopladende hybridetechniek.
Ice, Ice, Baby
Maar goed, we zijn hier natuurlijk nog altijd om te rijden. En dat doen we dan ook een dag lang, over sneeuwpaden en bevroren meren, tot aan onze chalet ongeveer een uurtje buiten Luleå. En hoewel het landschap de absolute ster van deze perspresentatie was, liet ook de Toyota zich niet onbetuigd.
We misten wel een speciale rijmodus voor de sneeuw, waardoor de RAV4 eerder een beperkte (maar voorspelbaar en controleerbare mate van onderstuur toeliet dan kwistig met de staart te slingeren. Maar dat stoorde nooit echt, want de Toyota kon een antwoord bieden op alle uitdagingen die het Hoge Noorden hem voor de (spijker)banden gooide. En dat in alle comfort, met veel binnenruimte en een koffer die – weliswaar wat kleiner dan die van de zelfopladende hybride door de accu – nog steeds groot genoeg is voor een autovakantie met het gezin. En dat is nog altijd een belangrijkere uitdaging, eentje die hem ook buiten Zweden verkoopsucces oplevert.
We zijn dan ook heel benieuwd om de RAV4 GR Sport nog eens op Belgische wegen te kunnen testen. Pas dan zal blijken of verdere verbeteringen aan de ophanging werkelijk waarneembaar is. De nieuwe, stuggere veren en schokdemperinstellingen zouden volgens Toyota het rijplezier verhogen, maar dat was onmogelijk te testen in de sneeuw. Al is dat hoegenaamd niet z’n belangrijkste verkoopsargument. Knapper, digitaal bijgewert, even zuinig en nog even 100% fiscaal aftrekbaar, volgens ons zullen er de volgende maanden nog heel wat bestelbonnen bij de Toyotadealers passeren.