8,7/10: de gemiddelde score op het Autosalon van Brussel volgens de “nieuwkomers”

Voor zijn 100ste editie verwelkomde het Autosalon van Brussel een aantal nieuwkomers op de Belgische markt. We gingen rond om hun indrukken te krijgen van deze eerste ervaring op een Brussels Autosalon. Het enthousiasme is er zeker! We durven stellen dat ze zich hun eerste keer zeker zullen herinneren…

smart

Het zal u wellicht verbazen dat wij deze rondgang langs de “nieuwkomers” beginnen met smart, een merk dat reeds een gevestigde waarde is op onze markt. Alleen is het concept achter smart veranderd, net als de eigenaar. Het merk, dat vroeger door Daimler werd gelanceerd, is nu voor 50% eigendom van Geely (ook eigenaar van Volvo, Polestar of Lynk & Co) en voor 50% van Mercedes-Benz AG.

De CEO van smart in België, Henry Wattel, is zeer tevreden met de algemene resultaten. “Ondanks onze kleine stand was dit eerste autosalon een groot succes. De publieke belangstelling voor de smart #1 was enorm, ook al hadden we hem al op Interclassics getoond. We kregen veel vragen over elektrificatie en genereerden heel wat leads, vooral voor de fleet, hoewel particuliere klanten zeker niet onverschillig waren. Ook al beginnen de pre-orders pas in maart, voor levering in het derde kwartaal, de belangstelling is er en dat doet ons glimlachen.

Score van Henry Wattel (smart) voor deze eerste ervaring op het Salon van Brussel: 8/10

XEV

XEV wordt in België verdeeld door V.J.B. Motors in Hasselt en behoort tot het segment van de elektrische microauto’s, zoals Microlino of Silence (ook voor het eerst aanwezig op het Autosalon).

“We wilden werken aan de naamsbekendheid van de XEV YOYO, onze elektrische micro-stadsauto, en het is een groot succes geworden”, zegt Johnny Roosen (V.J.B. Motors). “Het publiek, in ons geval vooral particulieren, begrijpt dat auto’s zoals onze XEV YOYO deel uitmaken van de stedelijke mobiliteit. Bovendien, wanneer ze op zoek zijn naar een betaalbare elektrische auto, wenden ze zich logischerwijs tot ons. We hebben een aantal goede contacten kunnen leggen, maar om het echte effect te zien, moeten we wachten tot eind januari.”

Score van Johnny Roosen’s (XEV) voor deze eerste ervaring op het Salon van Brussel: 7/10

Build Your Dreams (BYD)

Ook het Chinese merk Build Your Dreams (BYD) was voor het eerst aanwezig op het Autosalon van Brussel. En ook hier kon Frederik Van den Bossche, Fleet Sales Manager van BYD Belux, zijn enthousiasme niet verbergen.

“Deze eerste ervaring draait uitstekend uit, want het niveau van de gegenereerde leads is enorm, evenals de aanvragen voor testritten. De belangstelling van de fleet is er, ook van beheerders van grote wagenparken van meer dan 100 voertuigen. Ze zijn duidelijk op zoek naar alternatieven en BYD kan die bieden. Deze globale belangstelling begint zich al om te zetten in bestelformulieren. We zijn zelfs verrast door de belangstelling voor onze Han sedan, hoewel – zoals verwacht – het de Atto3 is die nog steeds de meeste aandacht krijgt.”

Score van Frederik Van den Bossche (BYD) voor deze eerste ervaring op het Autosalon van Brussel: 10/10

OneAutomotive (BAIC, DFSK, Seres en JAC)

Ook hier is “alles positief”, zegt Elvira Laenen, hoofd van OneAutomotive. OneAutomotive was met verschillende Chinese merken aanwezig in Heizelpaleis 9: BAIC, DFSK, JAC en een aparte stand voor Seres.

“Het was voor ons een uitdaging om voor het eerst op het salon in Brussel te staan,” zegt Elvira. “Maar we hebben bij het publiek een enorme belangstelling voor onze merken gezien, vooral vanwege de zeer betaalbare prijs en de garantie van vijf jaar. Voor Seres (een elektrisch merk) is het vooral de fleet die interesse toont. De verkoopsresultaten zijn echter nog niet gevolgd, want de auto staat nog niet in de showroom. BAIC en DFSK trekken meer particuliere klanten aan die ook snel kopen, vooral de BAIC X55 scoort goed.”

Score van Elvira Laenen (BAIC, DFSK, Seres, JAC) voor deze eerste ervaring op het salon van Brussel: 8/10

Microlino

Ook het Zwitserse merk Microlino, verdeeld door D’Ieteren in België, maakte zijn eerste intrede op de Heizel. Het merk opende trouwens enkele dagen geleden zijn eerste showroom in België.

“Dit is niet mijn eerste salon, maar ik heb nog nooit zoiets gezien”, zegt Vincent Struye de Swielande, algemeen directeur van Microlino België. “Ik plaagde mijn collega’s bij D’Ieteren door te zeggen dat de volgende keer dat ze een fotohokje zochten, ze geen apparatuur meer moesten huren, maar mij om een Microlino moesten vragen. Deze microcar was de ster van hal 11 (red: bezet door alle merken en diensten van D’Ieteren). Deze auto trekt aan, ook al voelen we dat er nog wat werk aan de winkel is qua mentaliteit en gewoonte. Het Belgische publiek is nog niet klaar voor dit soort auto’s als onderdeel van hun mobiliteitsoplossing. Op 13 januari is de verkoop echt geopend en een paar dagen later de eerste showroom. Maar toch hebben we al enkele orders ontvangen, zowel van zelfstandigen en KMO’s als van particulieren. Bestellingen die, niet te vergeten, alleen online kunnen worden geplaatst…

Score van Vincent Struye de Swielande (Microlino) voor deze eerste ervaring op het Salon van Brussel: tussen 9/10 “omdat het nooit perfect is” en 11/10 “omdat we geen betere context konden dromen om Microlino te lanceren”.

CUPRA

Net als bij smart bent u waarschijnlijk verrast door de aanwezigheid van CUPRA in dit overzicht van ‘nieuwkomers’ op het Autosalon, want het door D’Ieteren verdeelde merk is al een gevestigde en bekende naam in het Belgische autolandschap. En toch werd de CUPRA in België gelanceerd zonder de steun van een kolos als het Autosalon, want het merk debuteerde tijdens de Covidpandemie.

“Wij geloven dat deze 100ste editie een goed uitgangspunt kan zijn voor een nieuw tijdperk van het Autosalon van Brussel”, aldus Dirk Steyvers, woordvoerder van Seat en CUPRA. “Voor CUPRA hebben we veel leads verzameld, kwalitatief goede leads. Laten we niet vergeten dat, ook al is de CUPRA al goed ingeburgerd, wij vanaf nul beginnen, zonder vergelijkingspunt. Hoewel Cupra meer een fleetmerk is, zien we een massale aanwezigheid van particulieren op het Autosalon van Brussel, zonder dat ze daadwerkelijk kopen. In ieder geval geloof ik dat de CUPRA aan haar reputatie heeft kunnen werken, hetgeen uiteindelijk vruchten zal afwerpen. Zo niet morgen, dan iets later.

Score van Dirk Steyvers (CUPRA) voor deze eerste ervaring op het Salon van Brussel: 8/10

Silence

We eindigen onze tour langs de ‘nieuwkomers’ met Silence, waarvan de producten in België worden verdeeld door Astara. De S04 nanocar en een scooter – beide elektrisch – staan in de catalogus. Hoe verliep hun eerste salon?

“Dit Salon is voor Silence heel goed verlopen”, zegt Anne Potemans, woordvoerder van Astara. “We ontvingen een enorm aantal leads. We zijn absoluut blij met de aanwezigheid van Silence op de Heizel. We hebben zelfs enkele verkopen geregistreerd, hoewel de voertuigen nog niet in productie zijn. Bovendien was de aanwezigheid van verschillende micro-auto’s op de show een ongelooflijke kans. Mensen konden informatie krijgen, vergelijken. Dit kan alleen maar positief zijn voor dit type oplossing. Wij vonden in ieder geval dat de bezoekers zeer geïnteresseerd waren. Omdat we uit het niets kwamen, geef ik deze eerste ervaring een 10/10.

Score van Anne Potemans (Silence) voor deze eerste ervaring op het Salon van Brussel: 10/10

Conclusie

Onze rondvraag bij de ‘nieuwkomers’ illustreerde het enthousiasme voor wat het 100ste Autosalon van Brussel hen tot nu toe heeft gebracht. Als we het gemiddelde nemen van alle toegekende cijfers, krijgt het salon een grote onderscheiding (en zelfs bijna grootste onderscheiding): 8,7/10! Helemaal niet slecht…

#Auto

Lees ook:

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!

/ newsletters
FLEET's Flow nieuwsbrief is een wekelijks briefing van het laatste nieuws in de FLEET wereld.
Ontvang de newsletter
/ magazine
Een voorkeur voor print? Ontvang ons magazine FLEET tweemaandelijks gratis in de bus!
Ontvang het magazine