De pijnlijke WLTP-chaos (5) – Conclusie: de bal in het kamp van de DIV?

We moeten het toegeven: een duidelijk antwoord op de vragen hebben we niet echt gekregen. Alles wat we kunnen afleiden uit onze contacten is dat de discussies tussen de wagenparkbeheerders, de partijen waar zij mee samenwerken en de administratie in de volgende dagen en weken nog stormachtig kunnen verlopen. Met, dat hopen we alvast voor de fleetowners, snelle correcties (in hun voordeel). We herinneren ons de geschiedenis rond de invoering van het nieuwe VAA onder de regering Di Rupo als voorbeeld. Hetzelfde schema herhaalt zich waarschijnlijk met de invoering van de WLTP-NEDC 2.0 normen.

We kunnen niet anders dan hopen dat het DIV binnenkort de NEDC 2.0 waarde toevoegt aan het inschrijvingsbewijs. Dat is alvast de makkelijkste manier om deze knoop te ontwarren. Als tussenoplossing, is het leasingmaatschappijen, boekhouders en sociale secretariaten aangeraden om zich te baseren op de waarde onder de rubriek 49.1 op het gelijkvormigheidsattest. Dit zou, in het licht van de elementen die wij ter beschikking hebben, niet gecontesteerd kunnen worden door de federale autoriteiten.

Ons complete onderzoek:

Deel 1 – De pijnlijke WLTP-chaos: zelfs de overheden zijn het spoor bijster! 
Deel 2 – FOD Economie: “Geef het door aan de Economische Inspectie”!
Deel 3 – DIV (FOD Mobiliteit): “Wij sturen de twee waarden naar de diensten verantwoordelijk voor belastingen”
Deel 4 – FOD Financiën: “Indien gekend bij de DIV: NEDC 2.0” + Sociaal secretariaat en boekhouder
Deel 5 – Conclusie: de bal in het kamp van de DIV?

Schrijf u nu in op FLOW, de wekelijkse e-letter van FLEET.be!